Blokker-dc wekt interesse met nieuw orderpicksysteem

Blokker

De Mirage Retail Group, het bedrijf achter Blokker, bracht op 1 februari de logistiek onder in een apart bedrijf: MRG Logistics. Exact een maand later viert deze nieuwe logistiek dienstverlener de ingebruikname van een innovatief orderpicksysteem, dat draait in een groot distributiecentrum in Geldermalsen dat al kampte met overcapaciteit. Logistiek directeur John Schollink: ‘Wie niet automatiseert en robotiseert, tekent zijn eigen doodvonnis.’

Door Marcel te Lindert

John Schollink is eerlijk over de investering in het geautomatiseerde orderpicksysteem. ‘Als we op dit moment hadden moeten investeren, hadden we dit systeem waarschijnlijk niet gekregen’, zegt de logistiek directeur van de Mirage Retail Group (MRG). ‘Maar de investeringsbeslissing is twee jaar geleden genomen. Toen verzorgden we hier ook nog de winkel- en internetlogistiek voor BCC en Big Bazar en hadden we veel meer werk. De aanschaf van dit shuttlesysteem was destijds een waanzinnig goede investering met een heel korte terugverdientijd. Als we die nu hadden moeten berekenen, zou de terugverdientijd een stuk minder gunstig zijn.’

Vijftien leads

Schollink geeft leiding aan het distributiecentrum in Geldermalsen dat tientallen jaren in handen was van de Blokker Holding. De 420 Blokker-winkels worden nog steeds bevoorraad vanuit Geldermalsen, maar de huidige Blokker-eigenaar MRG heeft het dc ondergebracht in een zelfstandig opererend bedrijf: MRG Logistics. Nog voor de officiële start op 1 februari 2024 raakte deze nieuwe logistiek dienstverlener door het faillissement van BCC en Big Bazar 35 procent van het volume kwijt. Desondanks blijft Schollink optimistisch over de toekomst. ‘Wij zijn positief verrast over het aantal bedrijven dat overweegt zijn logistiek hier onder te brengen. We hebben op dit moment vijftien leads.’

Twee nieuwe klanten tekenden al enige tijd geleden. Voor het Duitse bedrijf Medisana verzorgt MRG Logistics de internetlogistiek in de Benelux en voor Ahold Delhaize Inbound Logistics de opslag van enkele duizenden pallets. ‘Dit is een organisatie die een deel van de inkomende goederenstroom voor alle mogelijke bedrijven van Ahold Delhaize verzorgt en bundelt. Wij regelen de tijdelijke opslag totdat die goederen naar de distributiecentra van Albert Heijn, Etos of Bol gaan. Dat betreft voornamelijk volle pallets met onder meer olie’, legt Schollink uit.

180 orders tegelijk

Het nieuwe orderpicksysteem, geleverd door het Duitse bedrijf PSB, bestaat uit twee delen: een shuttlesysteem met 6500 opslaglocaties en een orderpickgebied met zes gele Rotapick-orderpickstations. Wat deze orderpickstations uniek maakt, is dat één orderpicker maar liefst dertig verschillende orders tegelijk kan afhandelen. Als alle zes stations zijn ingeschakeld, is MRG Logistics dus in staat om de orders van 180 winkels tegelijk klaar te maken. Dat is zoveel, dat het niet eens nodig is om snellopers uit te pakken en in de bakken van het shuttlesysteem te leggen. Deze snellopers, goed voor bijna 50 procent van het volume, gaan direct naar de orderpickstations, waar de dozen helemaal leeg worden gepickt.

Het systeem is berekend op groei. Zo is in de lay-out rekening gehouden met de plaatsing van twee extra orderpickstations. Bovendien kan de capaciteit van elk orderpickstation worden uitgebreid tot veertig orders, zodat MRG op termijn 320 winkelorders tegelijk kan afhandelen. Ook de capaciteit van het shuttlesysteem kan worden uitgebreid. Door plaatsing van een extra lift wordt de inslag- en uitslagcapaciteit verdubbeld. En door twee extra gangen met elk twaalf shuttles te installeren, is het mogelijk de opslagcapaciteit te verdrievoudigen.

Doodvonnis

Helpt het nieuwe orderpicksysteem bij het werven van klanten? Schollink is daarvan overtuigd. ‘Mechaniseren en automatiseren is de enige manier om te concurreren in de huidige markt. Alle potentiële klanten begrijpen dat. Er zijn logistiek dienstverleners die alles manueel doen, maar dat blijft een gevaarlijke invulling van de dienstverlening. Wie te veel van mensen afhankelijk blijft, zal op termijn een kostenprobleem krijgen’, aldus Schollink, die alweer nadenkt over volgende stappen. ‘Denk aan verdere automatisering en robotisering met onder meer transportrobots en pickrobots. Vandaag zijn er nog mensen beschikbaar, maar morgen zijn ze niet meer te betalen en overmorgen niet meer te krijgen. Als je daar niet op vooruitloopt, teken je je eigen doodvonnis.’

Wat MRG onderscheidt van andere logistiek dienstverleners, is het specialisme in winkellogistiek. Het nieuwe orderpicksysteem wordt nu alleen gebruikt voor winkelorders en internetorders van Blokker, maar kan ook worden ingezet voor andere winkelketens. ‘Niet veel logistiek dienstverleners  – als ze er al zijn – bieden de mogelijkheid om winkellogistiek en internetlogistiek te combineren. En zeker niet voor zowel heel kleine als heel grote goederen. Wij hebben die ervaring wel en doen dat ook nog tegen variabele kosten’, stelt Schollink.

Hangende pootjes

Meerdere retailers hebben in het verleden geprobeerd hun logistiek uit te besteden, maar zijn daar niet in geslaagd. ‘Wij hebben zelf in 2017 nog naar een logistiek dienstverlener gezocht, maar niemand gevonden die fysiek in staat was onze operatie over te nemen en bereid was financieel risico te dragen. Big Bazar verruilde dit distributiecentrum al eens voor dat van een logistiek dienstverlener, maar keerde niet veel later met hangende pootjes weer terug’, aldus Schollink. ‘Ook nu hebben we weer gekeken naar de beste oplossing voor dit distributiecentrum: insourcen, outsourcen, of deels verhuren? De enige serieuze optie was het oprichten van MRG Logistics, zodat we logistiek voor derden kunnen uitvoeren. Dat is de stap waar we de afgelopen drie jaar aan hebben gewerkt en die we nu ook formeel hebben gezet.’