Vacatureteksten in supply chain en logistiek laten veel te wensen over

vacatureteksten

Onderzoek toont aan dat vacatureteksten voor functies binnen supply chain en logistiek een onvoldoende scoren. De teksten krijgen een rapportcijfer 4,1. Dit is net iets lager dan het rapportcijfer van de gemiddelde Nederlandse vacaturetekst, die een 4,2 behaalt.

Organisaties binnen supply chain en logistiek zetten tegenwoordig alle zeilen bij om het nijpende tekort aan personeel te verminderen. Het is daarom des te opvallender dat de kwaliteit van de vacaturetekst nog altijd tekortschiet. Al jarenlang kampen vacatureteksten met een negatief imago. Vaak worden de teksten bestempeld als saai, weinig vernieuwend en incompleet. Daarnaast zijn ze doorspekt met clichés en jargon.

‘Het doel van dit onderzoek was om te ontdekken of het echt zo slecht is gesteld met de kwaliteit van vacatureteksten, zelfs in deze huidige krappe arbeidsmarkt’, meldt Nicol Tadema, vacaturetekstspecialist bij ‘Scoren met woorden’, en Mitch Gielen, directeur van Purple Squirrel Effect. Zij zijn de initiatiefnemers van het onderzoek dat is verricht onder 960 vacatureteksten vanuit zeven sectoren, waaronder supply chain en logistiek.

Vierde positie

Met een rapportcijfer van een 4,2 scoort supply chain en logistiek een vierde positie in de ranglijst. De hoogste positie is weggelegd voor de teksten van de overheid, deze scoren een 5,1. De sectoren retail en horeca en toerisme sluiten samen de lijst af met een 3,6.

Hoe kan het dat de kwaliteit van de vacaturetekst ondermaats is, ondanks het actuele personeelstekort in de logistieke sector? ‘Werkgevers zien de vacaturetekst niet als de oplossing in het wervingsprobleem’, stelt Toine Giessen, eigenaar van Networq, een recruitmentbureau met specialisatie in logistiek, supply chain en operations. ‘Vaak zijn daarom de vacatureteksten bij bedrijf a, b en c allemaal hetzelfde. Een gemiste kans, omdat als je meer vertelt dan de functie-inhoud en jouw verhaal goed brengt je het verschil in werving kunt maken’, aldus Giessen.

Tekst niet doelgroepgericht

Elke vacaturetekst werd beoordeeld op 26 onderdelen, zoals de aanwezigheid van salarisvermelding, informatie over de sollicitatieprocedure en het aantal vereisten. Zo werd bijvoorbeeld gekeken of de introductietekst gericht was op de doelgroep. Dit blijkt binnen supply chain en logistiek het minst goed te gaan. In 45 procent van de teksten was deze niet doelgroepgericht. Ook het clichégebruik ligt hier met zeven stuks hoger dan in de meeste andere sectoren.

Wat gaat er wel goed? In verhouding tot de andere sectoren worden er het minste aantal functie-eisen gesteld. Ook de gemiddelde lengte van de vacaturetekst binnen supply chain en logistiek kwam met 696 woorden redelijk dicht bij het optimum van 640 woorden. Verder worden in vacatureteksten voor logistieke en supply chain-functies op hbo- en wo-niveau de laagste aantallen moeilijke woorden gebruikt, gemiddeld slechts 7,6 per tekst.

Toegevoegde waarde onderschat

Dat vacatureteksten zo slecht scoren, is voor Tadema geen verrassing. Zij traint en adviseert werkgevers en intermediairs om maximaal resultaat te kunnen behalen met vacatureteksten. ‘De toegevoegde waarde van het meest gebruikte middel in arbeidsmarktcommunicatie wordt zwaar onderschat. Ongelofelijk, omdat ik uit ervaring weet dat een goede vacaturetekst juist ook latent werkzoekenden in beweging brengt. Zelfs in deze arbeidsmarkt.’

Het grote voordeel van vacatureteksten is volgens Tadema dat een eenvoudige wijziging nog dezelfde dag de beste sollicitant kan opleveren én het werkgeversmerk versterkt. ‘Besteed, als het even kan, het schrijven uit aan een tekstprofessional. Heb je hier de middelen niet voor? Schrijf dan een tekst zoals je ook met de doelgroep spreekt. Daardoor ontstaat automatisch een doelgroepgerichte, onderscheidende tekst in duidelijke taal.’