Marije Bakker, DSG: ‘Ik ben een peoplemanager’
Marije Bakker is de nieuwe Business Unit Manager Supply Chain & Logistics van DSG. Ze was hiervoor Head of Supply Chain & Sustainability North West Europe bij Xella Netherlands. ‘DSG heeft het fulfilment verzelfstandigd, met als expliciet uitgesproken doel de challenge aangaan met de commerciële organisatie. De change die daarvoor nodig is, in combinatie met mensen aanzetten tot ander gedrag, daar krijg ik energie van. Ik ben een echte peoplemanager.’
Vanwaar de overstap?
‘Ik wilde heel graag een functie met een eigen ”winkel”, meer eigen verantwoordelijkheid, een eigen groep mensen. Die was in mijn vorige rol beperkter; dat was vooral een strategische rol. Voor de functie van Business Unit Manager Supply Chain & Logistics bij business-to-business bouwmaterialengroothandel DSG ben ik via LinkedIn geworven door de eigen recruitmentafdeling van DSG. Ik kende het bedrijf niet, maar nadat ik wat informatie had opgezocht, spraken me hun duurzaamheidsdoelstellingen en de focus op de mens mij aan, beide onderdelen zijn stevig verankerd in strategische doelstellingen.’
Wat houdt de nieuwe functie in?
‘Daarin ben ik verantwoordelijk voor de distributiecentra (dc’s): dat waren er drie, in Utrecht, Ermelo en Zaandam. Inmiddels hebben we die in Ermelo gesloten, zodat we er nog twee overhouden: een voor Stiho en een voor Baars en Bloemhof, onze eigen formules. Daarnaast hebben we nog een timmerfabriek en ben ik verder verantwoordelijk voor transport vanuit de dc’s en voor onze supply chain-afdeling met twaalf fte. We hebben als belangrijkste taken het realiseren van optimale voorraadniveaus voor de dc’s plus de 23 Stiho-vestigingen en On Time, In Full (OTIF ) leveren van de producten bij de klant. Ook is het invullen van stevige duurzaamheidsambities – van zero-emissie transport, inzet van nieuwe circulaire modellen tot mogelijk maken van vergroening van het assortiment – een essentieel onderdeel van de rol.’
Waarom bent u de juiste persoon voor deze baan?
‘Mijn werkervaring sluit naadloos aan. Daarnaast heb ik een psychologieachtergrond en veel change-ervaring. DSG heeft het fulfilment verzelfstandigd, met als expliciet uitgesproken doel de challenge aangaan met de commerciële organisatie. De change die daarvoor nodig is, in combinatie met mensen aanzetten tot ander gedrag, daar krijg ik energie van. Ik ben een echte peoplemanager.’
Wat staat er de komende tijd op de supply chain-agenda?
‘Een van de grootste uitdagingen is zero-emissie transport, te beginnen met het elektrificeren van onze trucks. We hebben er vijftig; vijf zijn er sinds het begin van de transitie, anderhalf jaar geleden, inmiddels elektrisch. Medio 2024 moeten dat er negen zijn. Elektrificatie van de trucks en hun kleinere actieradius betekent ook dat we onze transportstructuur moeten aanpassen. We hebben inmiddels zes hubs naast de dc’s in Nederland, dat waren er nul. Verder staat het aan elkaar koppelen van de verschillende silo’s in de keten op de agenda, zodat we van voor naar achter de juiste besluiten nemen, met een betere samenwerking met klanten en leveranciers tot gevolg.’
Wat is uw supply chain-visie en wat wordt daarin in de (nabije) toekomst belangrijk?
‘Duurzaam ondernemen is de toekomst. In het realiseren hiervan speelt supply chain een cruciale rol. Zo zijn wij bijvoorbeeld onderdeel van een circulair project – Wood loop genaamd – waarbij we hout van klanten weer mee terugnemen naar de fabrikant. Dat is echt pionieren, maar door ermee te starten ontstaat beweging en inspireert het anderen ook weer tot duurzame initiatieven.’