Helft logistiek medewerkers werkte meer uren om levensonderhoud te bekostigen

levensonderhoud

Bijna de helft (46%) van de Nederlandse eerstelijnsmedewerkers in dienstverlenende sectoren zoals de logistiek werkte dit jaar meer uren om hun levensonderhoud te bekostigen. Dat blijkt uit recent Europees onderzoek naar de impact van inflatie onder ruim 3300 medewerkers.

Uit het onderzoek – uitgevoerd door Quinyx, een aanbieder van een AI-softwareoplossing voor personeelsplanning – blijkt dat de Nederlandse eerstelijnsmedewerkers niet alleen meer uren hebben gewerkt, maar ook andere financiële maatregelen namen. Zo vroegen zij financiële steun van familie en/of vrienden (39%), maakten ze gebruik van de voedselbank (26%) of sloten ze een persoonlijke lening af (24%). De hiervoor opgegeven reden is dat hun loon de kosten van hun levensonderhoud niet dekt.

Onderzoek in logistiek, retail en horeca

Het onderzoek werd eind november 2023 gehouden onder eerstelijnsmedewerkers werkzaam in logistiek, retail en horeca. Deze medewerkers hebben functies zoals magazijnmedewerker, bezorger, vakkenvuller, verkoopmedewerker of ober. De medewerkers wonen in Nederland (491 respondenten), Duitsland (1000), het Verenigd Koninkrijk (1000) en Scandinavië (829). Veel van deze medewerkers hebben een salaris rond het minimumloon.

Financiële steun van familie of vrienden

Vier op de tien eerstelijnsmedewerkers geven aan dat zij financiële steun van familie of vrienden hebben gevraagd. Dit percentage ligt in Nederland (39%) net iets hoger dan in het Verenigd Koninkrijk (31%), Duitsland (34%) en Scandinavië (34%). Ook maakte in Nederland, Duitsland en Scandinavië een kwart van alle eerstelijnsmedewerkers dit jaar gebruik van een voedselbank. In het Verenigd Koninkrijk ligt dit percentage met 11 procent iets lager.

Persoonlijke lening

Een kwart van de eerstelijnsmedewerkers in Nederland en Duitsland heeft een persoonlijke lening afgesloten. In Scandinavië ligt dit percentage net iets hoger (28%) en in het Verenigd Koninkrijk juist wat lager (14%). ‘Veel eerstelijnsmedewerkers worden geconfronteerd met een hogere werkdruk en onoverkomelijke financiële uitdagingen. Onze studie bewijst dat dit een last is voor heel Europa’, meldt Toma Pagojute, Chief HR Officer bij Quinyx. Ze adviseert bedrijfsleiders met hun medewerkers in gesprek te gaan en ondersteuning te bieden waar en wanneer ze die het meest nodig hebben. ‘Dit kan door middel van flexibele werkschema’s, verbeterde communicatie en door ervoor te zorgen dat hun werkomstandigheden zo goed mogelijk zijn’, aldus Pagojute.