FedEx blijft sleutelen aan het netwerk

FedEx

Wereldwijd vervoert FedEx zo’n 14,5 miljoen pakketten per dag. In december ligt dat aantal een stuk hoger. Om alle pakketten en pallets in binnen- en buitenland op tijd te kunnen afleveren, beschikt de expressvervoerder over een uitgekiend netwerk waarin niets aan het toeval wordt overgelaten. Supply Chain Magazine nam een kijkje in Elst, waar continue verbeteringen bijdragen aan een snellere en efficiëntere afhandeling van pakketten. 

Door Marcel te Lindert 

De oorsprong van FedEx ligt in de zakelijke pakketmarkt. ‘Wij rijden steeds vaker woonwijken in, maar nog altijd leveren we het merendeel van onze pakketten af op bedrijventerreinen’, vertelt Marius Penninks, verantwoordelijk voor de operationele activiteiten in de Benelux. Hij ziet het aantal zendingen al in september toenemen. ‘We zorgen ervoor dat winkels en magazijnen voldoende voorraad hebben om in november en december aan de vraag van consumenten te voldoen. Daarom is onze piek wat langer dan die van de vervoerders die voornamelijk pakketten aan consumenten leveren.’

De piekplanning van FedEx begint al maanden van tevoren. De pakketvervoerder vraagt zijn klanten om een forecast, maar laat ook de statistiek los op de eigen historische data. ‘Op die manier proberen we een nauwkeurige inschatting te maken van de benodigde capaciteit’, meldt Ralph Albers, die de leiding heeft over de operatie in Elst. ‘Vervolgens is het zaak om op te schalen. Met subcontractors als het gaat om het transportproces en met uitzendkrachten als het gaat om het warehouse-proces. En onze 130 vaste medewerkers weten dat ze in deze periode minder verlofdagen kunnen opnemen.’

Gecombineerd afleveren en ophalen

Om alle zendingen zo snel en efficiënt mogelijk te transporteren, beschikt FedEx over een uitgebreid netwerk waarin de processen zo veel mogelijk op elkaar zijn afgestemd. Dat begint al in de vestiging in Elst, een van de zevenhonderd ‘pick-up & delivery stations’ van FedEx in Europa. Hiervandaan vertrekken elke dag meer dan 100 voertuigen om zendingen af te leveren binnen een cirkel die begrensd wordt door Venlo, Veenendaal, Apeldoorn en Enschede. Circa twee derde van de voertuigen bestaat uit bussen die pakketten bezorgen, de overige voertuigen zijn vrachtauto’s voor het transport van pallets.

Tijdens hun rit door de regio rijden de FedEx-chauffeurs ook langs klanten om pakketten en pallets op te halen. ‘Dat kunnen reguliere pick-ups zijn bij klanten waar we elke dag langskomen. Daarnaast kunnen klanten – afhankelijk van het exacte adres – tot vier of vijf uur ’s middags nog een zending boeken. Die schieten we door naar een chauffeur in de buurt, die de zending dezelfde dag nog ophaalt. En klanten in de buurt van Elst kunnen zelfs tot half zes nog een zending boeken.’

Hogere beladingsgraad

Sommige klanten hebben zoveel zendingen dat FedEx ze direct ophaalt. Deze klanten kiezen er steeds vaker voor om de zendingen niet langer te stapelen op pallets, maar aan te bieden als losse lading. ‘We zijn bezig met een transitie richting loose loading’, zegt Penninks. ‘Voorheen werkten we met kooien die we eerst vulden met pakketten en daarna met heftrucks in de vrachtauto plaatsten. Nu we hebben gekozen voor loose loading kunnen we de laadruimte tot aan het dak maximaal benutten. Dat leidt tot een hogere beladingsgraad.’

In Elst staat een nieuw sorteersysteem dat aan het eind van de dag alle binnenkomende pakketten opsplitst in twee stromen: een stroom voor wegtransport en een stroom voor luchttransport. Het merendeel van de pakketten gaat naar Duiven, waar één van de 28 roadhubs in Europa is gevestigd. ‘Wat ons onderscheidt van andere expressvervoerders, is dat we het internationale netwerk voor wegtransport volledig in eigen handen hebben’, aldus Penninks. ‘Wij hebben eigen stations, eigen roadhubs en een groot deel eigen vrachtauto’s die de linehauls tussen de stations en de roadhub verzorgen. Dat leidt tot een betere klantervaring op het moment dat klanten een zending boeken of een status-update krijgen.’

Veilige luchtvrachtketen

Om het netwerk als een goed geoliede machine te laten draaien, hanteert FedEx een strak spoorboekje. Boven de docks in Elst hangt een groot scherm waarop elke dockdeur met daarachter het trailernummer, de bestemming, de vertrektijd en de resterende tijd staat aangegeven. Albers: ‘De heftruckchauffeurs kunnen zelf zien welke vrachtauto’s als eerste aan de beurt zijn. Daarnaast loopt hier een coördinator rond die het proces controleert, het papierwerk in orde maakt en de deuren op tijd sluit. Want als een vrachtauto niet op tijd vertrekt, leidt dat tot vertraging in de volgende hub.’

De pakketten en pallets die bestemd zijn voor luchtvracht, gaan naar de ‘aviation secured area’ die alleen toegankelijk is voor operators die zijn opgeleid conform de eisen van de Koninklijke Marechaussee. Elk pakket gaat net als een koffer op Schiphol door een X-ray-tunnel om de inhoud te checken op componenten die de vlucht in gevaar kunnen brengen. Alle goedgekeurde pakketten en pallets gaan vervolgens in een luchtvrachtcontainer naar de luchthaven van Schiphol, Luik, Parijs of Keulen. Penninks: ‘Hier in Elst gaan de vliegtuigcontainers een veilige luchtvrachtketen in, zodat ze op de luchthaven niet meer uitgepakt en gecontroleerd hoeven te worden.’

Douane-entrepot

Omdat een groot deel van de zendingen uit landen buiten de Europese Unie komt – waaronder pakketten van Chinese e-commerce-bedrijven – is de vestiging in Elst een officieel douane-entrepot. Achter een hekwerk liggen onder meer de zendingen die de douane wil controleren. ‘Daar liggen ook zendingen waarbij we wachten op een nabetaling van de ontvanger voor bijvoorbeeld invoerrechten en btw’, aldus Penninks.

Penninks meldt ook dat de twee jaar geleden aangepaste regelgeving voor invoer van kleine pakketten een flinke impact heeft gehad op de operatie. De btw-vrijstelling voor pakketten tot 22 euro is verdwenen, wat betekent dat voor al die pakketten nu een aparte declaratie nodig is. ‘Dat houdt in dat veel ontvangers sindsdien behalve een pakket ook een factuur krijgen voor de btw die ze moeten afdragen. Soms is het een uitdaging om dat geld alsnog binnen te krijgen.’

Intern laden van bussen

Als alle pakketten en pallets rond middernacht het pand in Elst hebben verlaten, heeft FedEx een paar uur de tijd om zich voor te bereiden op de eerste vrachtauto’s die binnenkomen met zendingen voor de volgende dag. Ook dit proces heeft de expressvervoerder aangepast om voor een snelle en efficiënte afhandeling te zorgen.

Een voorbeeld is het laden van de bussen, dat de volgende ochtend volledig binnenin het pand plaatsvindt. De bussen staan daartoe met de achterkant tegen het sorteersysteem aan, zodat de pakketten direct op de juiste plank in de laadruimte kunnen worden gelegd. ‘We hebben ook stations waar we eerst alle pakketten uitsorteren in rolcontainers, waarna we ze weer van de rolcontainers in de bussen moeten laden. Maar dan hebben we alle pakketten dus meerdere keren in handen. De aanpak die we in Elst hanteren, geldt binnen FedEx als best practice.’