Hoe haal je werkelijk waarde uit real-time transport visibility?

Hoe haal je werkelijk waarde uit real-time transport visibility?

Visibility is waar het onder supply chain en logistiek managers over gaat. Het hebben van real-time inzicht zou moeten leiden tot een reeks aan voordelen. Prestaties verbeteren, kosten dalen en klanten zijn blij. Met een toenemende concurrentie die vooral online zichtbaar is, kun je het je als verlader of forwarder niet permitteren om je keten niet inzichtelijk te maken. Overigens hebben ondernemingen verschillende redenen om een scherp beeld van een deel of de hele keten te willen hebben.

Wat is real-time visibility precies?

Laten we beginnen met een voorbeeld: visibility is een helder beeld op de logistieke keten van speelgoed – bijvoorbeeld een radiografisch bestuurbare auto – tijdens de reis vanuit Azië naar Europa. Een reis die stap voor stap te volgen is, te tracken tot het item op tijd in de winkel ligt voor een promotieactie of de kerstinkopen. Tijdens de reis is voor elke schakel (vliegtuig, boot, truck) inzichtelijk of deze volgens planning verloopt en op welk moment de container of pallet met het speelgoed is op te halen in een haven of warehouse. Ook is er tegelijkertijd duidelijkheid over zaken als de inhoud van een zending, de waarde ervan, de conditie (temperatuur) en de douaneformaliteiten (vereiste documenten).

Waarom is visibility zo belangrijk voor verladers en forwarders?

Er zijn diverse redenen waarom real-time visibility van groot belang is voor verladers en forwarders, belangrijker nog dan pakweg tien, twintig jaar geleden. Een van de redenen is dat bedrijven meer inzicht krijgen in hoe ze beter kunnen inspelen op onzekerheden in de supply chain. Een andere, minstens zo belangrijke reden, is dat je als bedrijf klanten een helderder beeld kunt voorschotelen van waar hun producten zich in de keten bevinden. Aanvullend kunnen douanedata handig zijn, bijvoorbeeld meldingen over het vrijgeven van lading door de douane. Verladers en forwarders kunnen hier baat bij hebben.

Creëer waarde voor jezelf en partners

Bezit je de gewenste data, dan is het zaak daar zoveel mogelijk waarde uit te halen. Een TMS, soms ook control tower genoemd, geeft je een helder beeld van wat goed loopt en wat beter kan en moet. Met een TMS creëer je data doordat alle ketenpartijen naar dezelfde gegevens kijken en daarop kunnen acteren. Zoals nodig is voor de planning en de afstemming voor een belangrijk transport. Je beschikt over centraal toegankelijke data waarmee je waarde haalt uit één versie van de waarheid. Data analyseren is zo eenvoudiger en hetzelfde geldt voor het zetten van verbeterstappen op basis van de uitkomsten.

Download nu het whitepaper van Descartes Systems Group!

Alle whitepapers op Supply Chain Magazine vind je hier