Limbiq geeft Ergobaby inzicht in alle relevante supply chain-data

Ergobaby

Het van oorsprong Amerikaanse Ergobaby verkoopt zijn babydragers wereldwijd in vele markten en kanalen. Problemen in de toevoerketen hebben grote impact op verkoopplannen en marketingcampagnes, maar door gebrek aan inzicht was niet duidelijk hoe hierin moest worden bijgestuurd. Om daar grip op te krijgen, zocht het bedrijf een tool voor end-to-end supply chain visibility. Supply Chain Manager Riyadh Rashid van Ergobaby Europe vertelt waarom start-up Limbiq hiervoor de beste oplossing bood.

Net als bij veel andere bedrijven zorgden de coronapandemie en de daaruit voortvloeiende disrupties voor een heuse wake-upcall voor Ergobaby. Tot die tijd leek de Amerikaanse ontwikkelaar van draagzakken, kinderwagens en wipstoeltjes zijn wereldwijde supply chain aardig onder controle te hebben. ‘Er werd op centraal niveau een globaal demand- en supply-plan gemaakt en daarmee gingen wij hier in Europa dan aan de slag’, zegt Rashid, verantwoordelijk voor demand planning en het beleveren van de verkoopkanalen in Europa. De centrale plannen werden vertaald naar verkoopplannen en marketingcampagnes voor de Europese landenorganisaties, productieorders voor de toeleveranciers en forecasts voor de distributeurs.

‘Toen de leverproblemen bij onze toeleveranciers in Zuidoost-Azië en de transportvertragingen ontstonden, bleek dat onze supply chain niet flexibel genoeg was om hierop adequaat te reageren. We moesten snel keuzes maken welke regio’s we nog wel en niet gingen beleveren, maar daarvoor ontbrak de informatie. We konden bij een vertraagd containerschip niet zien welke artikelen hier precies aan boord waren en wat de impact was op welk deel van de verkoop. Ieder land heeft zijn eigen marketingcampagnes en die staan of vallen met de beschikbaarheid van artikelen. Wordt een geplande aankomsttijd van goederen niet gehaald, dan heeft dat gevolgen voor alle vervolgstappen. Maar als je niet weet op welke precies, kun je hierin ook niet bijsturen.’

Omdat het er niet naar uitzag dat de golf van onzekerheid snel – of ooit –  weer zou wegebben, besloot Ergobaby zijn supply chain-executie strakker te gaan organiseren. Het bedrijf wilde naar een situatie waarin het volledige visibility over de keten kon krijgen, met betrouwbare data, en waarin het snel kon reageren op afwijkingen. Het probleem: alle benodigde informatie zat verspreid over de organisatie en de ketenpartners. … … … 

Verder lezen?