Wuunder: tijdig anticiperen op pakketdrukte

Wuunder

Black Friday zorgt er weer voor dat de pakketdrukte toeneemt. En nu consumenten langzamerhand ook hun sinterklaas- en kerstinkopen gaan doen, wordt die drukte snel groter. Pakketradar, een data-analyse van Wuunder, raadt retailers daarom aan maatregelen te treffen. Het inschakelen van een express-vervoerder bijvoorbeeld, of een koerier die same-day-delivery aanbiedt.

Net als de afgelopen twee jaar lanceerde Wuunder, specialist in transportmanagementservices, ook dit jaar weer de Pakketradar. Co-founder Jeroen Gehlen: ‘Retailers en consumenten kunnen onze Pakketradar gebruiken om op de hoogte van de pakketdrukte te blijven. Zélfs op provincieniveau. Ook kunnen consumenten met behulp van de voorspelling hun bestelgedrag aanpassen, doordat ze inzicht hebben in hoeveel dagen het duurt voordat een bestelling aankomt. Zo gaan zowel retailers als consumenten voorbereid de feestdagen in.’

Veel vertragingen in Zeeland

Uit data-analyse van Wuunder blijkt dat in week 45 gemiddeld slechts 3,7 procent van de pakketten vertraagd was. Normaliter ligt het gemiddelde tussen de 5 en 7 procent. Afgelopen week – week 46 – zag Wuunder dat de pakketbezorgers het al iets drukker kregen. 9,6 procent van de pakketten kwam dan ook met vertraging aan. In Zeeland waren opvallend meer vertragingen dan in de rest van het land. Gemiddeld 37 procent van de pakketten werd hier later bezorgd. In Overijssel waren de minste vertragingen. Het gemiddelde lag er op 4,4 procent.

Begin deze week – week 47 – liep de pakketbezorging nog op rolletjes. Vanaf het moment van scannen werden pakketjes gemiddeld na een dag geleverd. De gisteren en vandaag bij de verzender opgehaalde pakketten zijn naar verwachting wel langer onderweg. Die vertraging heeft natuurlijk alles te maken met de drukte rondom Black Friday. Pakketjes zullen er gemiddeld zo’n anderhalve dag over doen om bezorgd te worden, is de verwachting. Een voorspelling gebaseerd op de gegevens van voorgaande jaren.

Transparant over vertragingen

‘Om deze besteldrukte aan te kunnen, is het raadzaam dat retailers en vervoerders in de gaten blijven houden of ze nog voldoende capaciteit hebben. Zo niet, dan is het verstandig om op te schalen door het inzetten van meer orderpickers of chauffeurs. Wanneer dit niet tot de mogelijkheden behoort, is het belangrijk dat retailers die veel vertragingen verwachten hier transparant over zijn. Het kan vaak al helpen om duidelijk te communiceren over de levertijden om zo teleurstelling bij klanten te voorkomen’, aldus Gehlen.