Kwart consumenten winkelt niet meer bij milieuonvriendelijk bezorgend bedrijf

milieuvriendelijke bezorgservice

Slechts 34 procent van de Nederlandse consumenten is van mening dat retailers goed werk leveren op het gebied van milieuvriendelijke bezorgservice. 69 procent vindt een milieuvriendelijke bezorgservice juist belangrijk. Zo belangrijk zelfs dat ze geen zaken meer zouden doen met retailers wanneer die geen ‘groene’ bezorgopties zouden aanbieden. Dat blijkt uit het ‘Duurzaamheidsrapport Thuisbezorging: Consumenten verwachten meer!’ van Descartes Systems Group.

‘Vergeleken met ons onderzoek uit 2022 zijn consumenten nu veel meer geïnteresseerd in de milieuvriendelijke bezorgservice van retailers. Ze worden beïnvloed door deze factor bij het nemen van aankoopbeslissingen en zijn bereid te kiezen voor milieuvriendelijke thuisbezorgopties, waardoor de kosten voor de retailers vaak ook lager zijn’, aldus Chris Jones, EVP Industry bij Descartes. ‘Retailers moeten rekening houden met deze belangrijke trend, omdat dit hen de mogelijkheid biedt zich te onderscheiden, meer omzet te genereren, een grotere klantloyaliteit te creëren en de bezorgkosten te verlagen.’

Het onderzoek toont aan dat 38 procent van de Nederlandse consumenten regelmatig of altijd aankoopbeslissingen neemt op basis van de milieu-impact van het product of bedrijf. Ze zijn het meest geïnteresseerd in het gebruik van 100 procent CO2-neutrale bezorgdiensten (60%), gevolgd door het combineren van al hun bestellingen in één bezorgmoment aan het einde van de week (51%) en het kunnen kiezen voor de meest milieuvriendelijke bezorgoptie op advies van de verkopende partij (50%).

Jongeren meest bereid tot actie

De resultaten van het onderzoek laten ook zien dat milieuonvriendelijke bezorging een grote impact kan hebben op retailers – zowel in positieve als negatieve zin. Zo zou 42 procent van de Nederlanders meer kleding en schoenen kopen van een bedrijf dat meetbaar aantoont dat zijn supply chain duurzamer is dan die van de concurrentie. Daarentegen is 27 procent van de Nederlandse consumenten gestopt met winkelen bij een bedrijf als reactie op een milieuonvriendelijke bezorging. Ook adviseerde 21 procent vrienden en familie een dergelijk bedrijf te mijden. Vooral jongeren (18-34 jaar) blijken bereid actie te ondernemen (57%) als reactie op de milieuonvriendelijke bezorging van een retailer.

Inzicht in het belang van duurzaamheid

Voor het onderzoek, uitgevoerd door Sapio Research, werden 8000 consumenten uit negen Europese landen, Canada en de Verenigde Staten gevraagd naar hun mening. In totaal 500 van de respondenten waren afkomstig uit Nederland. Het Descartes-onderzoek is bedoeld om retailers en logistieke organisaties inzicht te bieden in het belang van duurzaamheid bij aankoop- en bezorgingsbeslissingen van consumenten en in hoe de perspectieven verschillen per leeftijd en geografie.