Hoge innovatiegraad vraagt om strak geleide supply chains

hoge innovatiegraad

Hoe houd je als snelgroeiend bedrijf je supply chain onder controle als ook nog eens 20 tot 25 procent van het assortiment wordt vernieuwd? De supply chain-directeuren van Rituals en Jobe Sports gaven antwoord op deze vraag tijdens de SCM Talkshow. Robert Velu (foto) van Jobe Sports: ‘Wij krijgen heel duidelijk de opdracht om eerst de oude voorraad te verkopen voordat we nieuwe producten op de markt brengen.’

Door Marcel te Lindert

Rituals telt inmiddels meer dan 1000 winkels, een aantal dat elk jaar met 150 tot 200 vestigingen groeit. Daarnaast liggen de cosmeticaproducten in circa 3500 shop-in-shops, in 3500 hotels en op ruim 150 luchthavens, terwijl het online kanaal omzet genereert in 30 landen. ‘Vorig jaar kwamen we uit op een omzet van 1,4 miljard euro. Het streven is dat bedrag binnen vijf jaar te verdubbelen’, vertelt supply chain-directeur Mark Hoppenbrouwers in gesprek met talkshowhost Martijn Lofvers.

Deze groeiambities stellen Hoppenbrouwers voor grote uitdagingen. Het is aan zijn team om deze groei te faciliteren met behoud van de hoge servicegraad. ‘De supply chain mag nooit de bottleneck zijn voor de groei van Rituals. Dat betekent dat de supply chain altijd schaalbaar moet zijn en voldoende capaciteit moet hebben’, aldus Hoppenbrouwers, die eraan toevoegt dat de hoge innovatiegraad voor extra complexiteit zorgt. Elk jaar wordt circa 25 procent van het assortiment vernieuwd. ‘Wij willen onze klanten blijven verrassen. Wekelijks zitten de afdelingen innovatie en inkoop met de CEO om tafel om nieuwe innovaties te bespreken.’

Innovatiegraad onder druk

hoge innovatiegraadJobe Sports is eveneens een snelgroeiend bedrijf met een hoge innovatiegraad. Het bedrijf maakt watersportproducten, variërend van waterski’s tot wetsuits en van zwemvesten tot SUP-boards. ‘Onze innovatiegraad ligt tussen de 15 en 20 procent. Als we de concurrentie willen voorblijven, hebben we de innovatiegraad hard nodig. Ook de omzetgroei moet voornamelijk komen uit de uitbreiding van het assortiment met nieuwe productcategorieën’, meldt supply chain-directeur Robert Velu van Jobe Sports.

Na de overname vorig jaar door private equity-firma Alliance Marine Group staat de innovatiegraad van Jobe onder druk. Velu ziet de strategie verschuiven van customer intimacy naar operational excellence. ‘We krijgen heel duidelijk de opdracht om eerst de oude voorraad te verkopen voordat we nieuwe producten op de markt brengen. Anders gezegd: wij zijn van een datumgestuurd bedrijf veranderd in een voorraadgestuurd bedrijf. Nieuwe productcategorieën introduceren we nog steeds aan het begin van het seizoen, maar nieuwe producten die bestaande producten vervangen, komen vaak pas halverwege het seizoen op de markt.’

‘Samenwerken voor omzet en poen’

Met verschillende maatregelen probeert Velu de innovatiegraad en de voorraadniveaus beter op elkaar af te stemmen. Hij beaamt dat de voorraad aan de hoge kant was. Daarom wil hij aan de slag met S&OP (Sales & Operations Planning, red.), wat volgens hem een afkorting is voor samenwerken voor omzet en poen. ‘S&OP implementeren betekent onder meer een technisch fundament creëren, maar dat is niet het belangrijkste. Dat is de attitude en bereidheid om samen te werken. Als commercie, finance, productontwikkeling en supply chain aan één tafel zitten, kunnen we een goed verhaal neerleggen.’

Voor forecasting en replenishment heeft Jobe inmiddels het systeem Slim4 van Slimstock aangeschaft. ‘We werkten heel veel in Excel, maar dat heeft zijn beperkingen. Slim4 helpt ons in onze warehouses in Nederland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk met replenishment van voorraden. Het helpt ons zelfs met containerplanning: welke container uit het Verre Oosten moet op welk moment naar ons toekomen? Daarmee kunnen we perfect de voorraad verlagen.’

Wekelijks overleg over innovatie

hoge innovatiegraadOok Rituals heeft verschillende processen opgetuigd om het hoge innovatietempo te kunnen bijhouden. Sinds vorig jaar vindt wekelijks een overleg plaats voor elk van de vier productcategorieën: bath & body, home, gifts en beauty. Hoppenbrouwers: ‘Bij elk overleg schuift iemand van innovatie en van inkoop aan tafel. Samen met de demand planner en supply planner bespreken ze de producten in elke fase van de productlevenscyclus en proberen ze eventuele problemen op te lossen. Wij hebben veel verantwoordelijkheid naar deze tafels verlegd en stimuleren de deelnemers om daadwerkelijk beslissingen te nemen.’

Daarnaast wordt tijdens het reguliere S&OP-proces uitgebreid aandacht besteed aan de introductie van nieuwe producten. Daarbij worden doelstellingen van de afdeling innovatie vertaald in een concrete forecast, die vervolgens met elk verkoopkanaal wordt afgestemd. ‘Maandelijks hebben we dan nog een meeting om bij de board goedkeuring voor de forecast te krijgen. Als dat gelukt is, is inkoop aan zet.’

Snoeien in het assortiment

Drie weken voor de productintroductie neemt Sales & Operations Execution (S&OE) het over. ‘Dit team maakt voor elk nieuw product een planning per kanaal, zodat op het juiste moment op de juiste locaties de juiste aantallen op voorraad liggen. Die planning communiceren we met alle belanghebbenden in de hele wereld, zodat we overal op hetzelfde moment een nieuw product kunnen introduceren’, stelt Hoppenbrouwers.

Ondanks alle processen blijft het ook binnen Rituals een uitdaging om de voorraden gezond te houden. ‘Vorig jaar hebben we vanwege alle verstoringen in de supply chain wat minder aandacht besteed aan het uitfaseren van producten. Daarom zijn we dit jaar gestart met best veel voorraad. We hebben daaraan hard gewerkt door te snoeien in het assortiment en oude voorraden te verkopen via onze eigen outlets en via onze winter- en summer sales.’

Nee zeggen tegen landen

Wat zijn de belangrijkste prioriteiten voor volgend jaar? Voor Rituals blijft dat het faciliteren van de verwachte groei. Wat helpt, is dat Hoppenbrouwers invloed heeft op de keuzes die de directie op dat gebied maakt. ‘Rituals is een ondernemende club die het liefst honderd prioriteiten zou stellen. Maar gelukkig maken we keuzes als het gaat om de landen waarin we wel of niet willen groeien. Als supply chain-directeur kun je nee zeggen tegen landen die niet binnen onze focus passen. Dat helpt om de supply chain onder controle te houden.’

Jobe Sports wil de logistieke kosten in met name de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk onder controle krijgen. Het helpt om in die landen de juiste voorraad neer te leggen. ‘Daarnaast zijn we alweer bezig met het afbouwen van oude voorraden en het overschakelen op de nieuwe producten die we het komende seizoen op de markt brengen’, legt Velu uit. ‘Verder blijf ik hameren op samenwerking, zowel intern als extern. Ik nodig mijn mensen uit om naar een beurs te gaan en zelf met klanten te praten. Ook moeten we ons op een positieve manier bemoeien met sales, marketing en finance.’

Uitzending gemist? Bekijk hier de opname >>