Moma Beauty stroomlijnt inkoop met AI-software van scale-up Optiply
Online hair & beauty-groothandel Moma Beauty bedient meerdere verkoopkanalen en kent een hoge diversiteit aan verkoopprofielen. Het voorraadbeheerproces werd hierdoor complex en zeer tijdrovend. Met de algoritmen van de relatief jonge softwareleverancier Optiply kan 85 procent van de inkooporders automatisch worden afgehandeld en is de kwaliteit van de voorraad omhooggegaan. E-commerce Manager Mitchell te Velthuis en Business Analist Danielle de Beer over het werken met een scale-up.
Moma Beauty is een groothandel, maar levert ook rechtstreeks aan de consument. Het doet dit via verschillende verkoopkanalen zoals de eigen webshops Haibu.nl, Haibu.de, Elleure.nl, een fysieke winkel in Amersfoort en via de grote marktplaatsen zoals Amazon en Bol.com. Het assortiment bestaat uit meer dan 15.000 artikelen, waarvan een deel van het eigen merk Elleure en waarvan de rest wordt ingekocht bij leveranciers in binnen- en buitenland. Om klanten snel en compleet te kunnen leveren, is het zaak dat artikelen op voorraad liggen, in de juiste hoeveelheden. Juist daar zat voor Moma Beauty een grote uitdaging.
Binnen de hair & beauty-branche is het soms lastig te voorspellen welke artikelen in de toekomst populair gaan worden. ‘Wat voorraadbeheer voor ons vooral complex maakt, is de diversiteit aan verkoopkanalen en klantprofielen waarmee we hebben te maken’, vertelt Mitchell te Velthuis. ‘Particulieren hebben een heel ander bestelgedrag dan zakelijke klanten. Kleine en grote orders door elkaar, deze dynamiek is lastig om te stroomlijnen.’
Inkoop vraagt in deze branche om een goede neus voor prijselasticiteit en commerciële waarde. Er zijn veel productintroducties, relaunches of nieuwe samenstellingen van producten die op de markt worden gebracht. Ook wordt er met limited editions gewerkt, waarbij een leverancier een beperkte batch aan artikelen produceert, en waar je je als afnemer vooraf op kunt inschrijven. De meeste producten zijn volop verkrijgbaar, maar bij sommige producten wordt het aanbod laag gehouden. Het is dan als groothandel de kunst om vraag en aanbod toch zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen en dat is soms een ingewikkeld spel. … … …
Verder lezen?