Nieuwe leervormen veroveren de supply chain

nieuwe leervormen

Covid-19 heeft de vraag naar online learning enorm doen toenemen. Illustratief daarvoor is het succes van de webinars van Supply Chain Media. En door de razendsnelle opmars van artificiële intelligentie (AI) zal de wijze waarop we leren nog veel meer veranderen. Webinar Wednesday toont drie nieuwe, veelbelovende en door AI ondersteunde leervormen, waaronder het nieuwe kennisplatform SCM WisDome. 

Door Marcel te Lindert

Hoewel de behoefte van supply chain professionals om elkaar fysiek te ontmoeten en te netwerken weer toeneemt, is leren op afstand niet meer weg te denken uit het opleidingsaanbod. Dat blijkt onder meer uit onderzoek van McKinsey naar de waardering van online learning. Met name in Zuid- en Midden-Amerika en het Midden-Oosten wordt deze vorm van educatie enorm gewaardeerd.

Muddassir Ahmed, oprichter en CEO van SCMDojo, begrijpt waarom. ‘In Saoedi-Arabië bijvoorbeeld worden mensen enorm gestimuleerd om zichzelf te ontwikkelen. Opleidingskosten kunnen ze terugvragen bij de overheid, een optie waarvan met name de jongste generatie volop gebruik maakt. Zij willen leren van de besten, en die zitten vaak in Europa en de Verenigde Staten. Ook in Mexico bestaat een grote kennisbehoefte vanwege de trend van nearshoring. Veel bedrijven die produceren voor de Amerikaanse markt, verplaatsen de productie van China naar Mexico.’

Oppenheimer-moment

De opkomst van leren op afstand is slechts een tussenstap in de ontwikkeling van het opleidingsaanbod. ‘Het Oppenheimer-moment vond plaats in november 2022, toen ChatGPT werd gelanceerd. We hebben gezien dat ChatGPT soms beter antwoord geeft op vragen dan universiteiten en andere opleidingsinstituten’, stelt Amin Kaboli, docent bij de Zwitserse universiteit EPFL en daarnaast chief strategy officer bij supply chain start-up Lagrange.AI. ‘Betekent dit dat we toegaan naar een leervorm op basis van artificiële intelligentie? Waarschijnlijk zien we een combinatie van klassieke en nieuwe leervormen.’

Welke leervorm de voorkeur geniet, hangt af van de behoefte en de omstandigheden. AI-ondersteunde leervormen maken het mogelijk de leerstof te personaliseren, direct feedback te geven en daardoor de leerervaring te verbeteren. Vanzelfsprekend is het bereik groter dan bij klassikale leervormen. ‘De kunst is om de juiste balans tussen de leervormen te vinden en de leervormen in te zetten die het best passen bij de talenten’, stelt Kaboli.

Real-time leren met AI

Kaboli legt uit hoe AI kan worden ingezet voor ‘real-time leren’ in de alsmaar complexer wordende supply chains. ‘Neem een medewerker die zijn collega’s tijdens een overleg hoort praten over fluctuaties in de vraag en over het opslingereffect en zich afvraagt wat precies het verschil tussen die twee is. Wat is dan mooier dan een tool waaraan hij die vraag kan stellen? En dat hij vervolgvragen kan stellen, bijvoorbeeld over hoe het zit met het opslingereffect in zijn eigen supply chain? Als de tool toegang heeft tot de juiste data, kan die zelfs advies geven over de te nemen maatregelen om het opslingereffect tegen te gaan.’

Gebruik van een dergelijke tool met toegang tot allerlei data is niet geheel zonder risico’s. Denk aan zaken als privacy, security of betrouwbaarheid van de tool. Ook is het van belang om de factor mens niet uit te sluiten in besluitvormingsprocessen. ‘En vergeet niet het ethische aspect van de inzet van AI. Stel dat je de tool implementeert in verschillende regio’s en de antwoorden verschillend zijn vanwege de verschillen tussen de gebruikers en de vragen die ze stellen. Dat zou niet mogelijk moeten zijn.’

Soft skills en digitale knowhow

SCMDojo gebruikt vooral video’s als leervorm. ‘Ik heb het aanbod van supply chain-opleidingen van 72 opleidingsinstituten bestudeerd. Wat deze instituten doen, is vooral lesgeven in de klassieke competenties die mensen nodig hebben in de supply chain’, stelt Ahmed. ‘Maar als je in supply chain succesvol wilt zijn, heb je ook soft skills nodig. Denk aan onderhandelingsvaardigheden, stakeholder management, change management en people management. Daarnaast zijn we de laatste jaren overspoeld met nieuwe technologieën, van 3D printing en blockchain tot machine learning en internet of things. Onze video’s focussen ook op verbetering van de soft skills en digitale knowhow.’

Inmiddels beschikt SCMDojo over meer dan 200 lessen en 40 uur aan videomateriaal. Elke maand groeit de hoeveelheid content. ‘Uit eigen onderzoek onder 900 supply chain professionals blijkt dat 70 procent de klassieke opleidingen erg duur vindt. In veel landen zijn die opleidingen onbetaalbaar. Daarnaast is de toegang tot bepaalde content een probleem. Wij bieden video’s met best practices. Hoe optimaliseer je je warehouse? Hoe voorkom je dode voorraad? Hoe maak je een businesscase voor je technologieproject?’

Nieuw kennisplatform: SCM WisDome

Supply Chain Media heeft onder de naam SCM WisDome zijn eigen leeromgeving ontwikkeld, gebaseerd op een grote database met alle artikelen van Supply Chain Magazine waarvan 80 procent niet online beschikbaar is. ‘SCM WisDome biedt toegang tot deze content’, vertelt Martijn Lofvers van Supply Chain Media. ‘Het platform kan op vier manieren worden gebruikt: voor het inwerken van nieuwe collega’s, voor het ontwikkelen van talenten, voor het delen van kennis en voor het identificeren van trends die van belang zijn voor het bedrijf.’

Gebruikers kunnen in SCM WisDome hun persoonlijke profiel aanmaken, dat de onderliggende AI-tool – net als bij Netflix – gebruikt om artikelen aan te bevelen. ‘Als je een nieuwe demand planner hebt aangesteld, krijgt hij artikelen te zien die zijn collega’s al hebben geliket. Als manager kun je zien wat je medewerkers lezen, waar ze naar zoeken en of ze vinden wat ze willen weten. Dit is een krachtig dashboard dat inzicht geeft in de thema’s die spelen binnen de organisatie.’

Stimuleren van innovatie

Het platform is getest door meerdere multinationals en studenten. Daaruit zijn ideeën voor nieuwe toepassingen ontstaan, zoals het stimuleren van innovatie. Lofvers: ‘Geef tien talenten de opdracht om binnen vier weken een pitch te houden waarin ze vertellen welke supply chain start-up het bedrijf verder kan helpen. In de eerste week lezen ze elke dag een artikel over scenario’s, in week twee over strategie en in week drie over start-ups. Na het lezen van vijftien artikelen zijn de talenten al in staat een goede pitch te houden. Een effectieve manier om gebruik te maken van dit kennisplatform.’