Een gedetailleerd kijkje in de toekomst van custobots

‘When machines become customers’

In het recent verschenen boek ‘When machines become customers’ word je als lezer een nieuwe wereld ingezogen. Hier gaat iets groots gebeuren. Met Internet of Things uitgeruste apparaten die hun eigen spare parts bestellen, met Artificial Intelligence uitgeruste inkoopsystemen die inkooporders plaatsen; iedereen weet wel dat het bestaat, maar weinigen zullen zo grondig hebben nagedacht over de consequenties als de auteurs van dit boek. Volgens hen gaat de transitie twintig jaar duren en wordt die groter dan de opkomst van e-commerce.

Het sterke van het boek is dat de auteurs de diepte in durven te gaan en gedetailleerd beschrijven hoe custobots zich komende jaren gaan ontwikkelen en wat voor ecosystemen je als bedrijf nodig hebt om hiermee te dealen. Het is om die reden niet alleen een visionair, maar ook een praktisch boek geworden. Zeker voor supply chain-directeuren de moeite van het lezen meer dan waard; een eyeopener.

‘When machines become customers’

When machines become customers’ (2023), door Don Scheibenreif en Mark Raskino, Gartner Inc., 233 blz., €25,90 (Amazon)