Online shopper verlangt informatie over duurzaamheid verzendopties

retailers

Nu mensen vaker online winkelen, verwachten ze ook van webshops dat die meer inzetten op duurzaamheid. Uit onderzoek van Manhattan Associates blijkt dat bijna zes op de tien Nederlandse consumenten belang hechten aan transparantie op het gebied van milieu-impact en graag op de hoogte zijn van de meest duurzame verzendoptie.

De meeste consumenten zijn het intussen gewend om online bestellingen te plaatsen. Cijfers uit het onderzoek van Manhattan, waarvoor het bedrijf duizend Nederlandse consumenten uit verschillende leeftijdsgroepen heeft ondervraagd, tonen aan dat ruim twee op de drie deelnemers (67%) gemiddeld minstens één keer per maand een online aankoop doen. 17 procent bestelt zelfs iedere week iets via een webshop.

Omdat de populariteit van online shoppen geen stempel op het milieu mag drukken, peilde het onderzoek ook de verwachtingen die consumenten hebben van bedrijven op het gebied van duurzaamheid. Zeven op de tien (71%) vinden het belangrijk dat bedrijven hun activiteiten duurzamer maken. Daarnaast wil ruim 58 procent dat organisaties uitgebreid en transparant communiceren over de inspanningen die ze leveren, onder meer om duurzaam te produceren en te leveren.

Duurzaam verzenden en retourneren

Vandaag besteld, morgen geleverd? Volgens het onderzoek is dat geen must. Zo’n 67 procent van de deelnemers verwacht dat webshops klimaatvriendelijke bezorg- en retouropties aanbieden. 57 procent wil bovendien dat online verkoopkanalen hen actief bewust maken van de meest duurzame verzendoptie. Hier is volgens Manhattan nog werk aan de winkel, want slechts 34 procent gelooft dat webshops daar nu al duidelijk over communiceren. Ook de verpakking van een bestelling verdient aandacht: 73 procent van de consumenten verwacht dat de verkoper duurzaam verpakkingsmateriaal gebruikt.

Tot slot moet duurzaamheid ook een factor zijn in opties om artikelen terug te sturen. Zo’n 69 procent van de online shoppers hecht belang aan de duurzame levenscyclus van producten die ze aankopen. Zo moeten bedrijven geretourneerde items bijvoorbeeld recyclen. En in plaats van teruggestuurde producten meteen te vervangen, wil 67 procent eerst graag de keuze krijgen om het item in kwestie te laten repareren.

Duurzaamheid meer dan ooit prioriteit

‘De e-commercesector heeft de afgelopen jaren al belangrijke stappen gezet om duurzamer te werken. Vandaag is duurzaamheid meer dan ooit de prioriteit voor elke succesvolle webshop. Gedragsverandering bij klanten is enkel mogelijk als je hen goed informeert. Bied daarom verschillende verzendopties aan en toon de ecologische impact van elke keuze’, adviseert Pieter Van den Broecke, managing director bij Manhattan Associates België, Nederland, Denemarken, Duitsland en Oost-Europa. ‘Uiteindelijk is dat niet alleen goed in het kader van duurzaamheid, maar het helpt ook om efficiënter te werken en kosten te besparen. Een win-win voor klant, retailer en planeet’, aldus Van den Broecke.