Nederlander koopt meeste fashion online van heel Europa
Nederlanders kopen veel meer schoenen, kleding en tassen online dan andere Europeanen. Maar liefst 77 procent koopt in ons land fashion online, terwijl dit percentage op Europees niveau op 59 procent ligt. Het Nederlandse percentage lag vorig jaar met 71 procent ook nog beduidend lager, blijkt uit onderzoek van DPD. Bijna de helft van de Nederlanders schaft bovendien ook graag eten en drinken online aan, terwijl dit percentage op Europees niveau op 34 procent ligt.
De onderzoeksresultaten zijn afkomstig uit de Europese e-shopper barometer van DPD: een onderzoek dat DPD jaarlijks uitvoert onder 24.000 Europeanen in 22 landen, waarvan 1000 Nederlanders, met een leeftijd tussen de achttien en zeventig jaar. Het onderzoek gaat in op de nieuwste trends op het gebied van online winkelen en bezorgvoorkeuren in Europa.
Veel retouren
Naast het feit dat Nederlanders meer online fashion en eten en drinken kopen ten opzichte van de rest van Europa, blijven we ook veel retourneren. Bijna een kwart (23%) van de Nederlanders retourneerde zijn/haar laatste aankoop, terwijl dit percentage op Europees niveau op 14 procent ligt. Van deze 23 procent vond meer dan de helft het retourproces makkelijk en moeiteloos.
Milieubewust
Uit het onderzoek van DPD blijkt verder dat de Nederlander het milieu en duurzaamheid een minder belangrijke factor bij online aankopen vindt dan de rest van Europa. Hoewel bijna de helft van de Nederlanders eerder zou kiezen voor een website die duurzame vervoersmogelijkheden biedt, ligt dit percentage op Europees niveau op 64 procent. Daarnaast vindt 59 procent van de Nederlanders dat merken en bedrijven tegenwoordig milieubewust moeten zijn, versus 67 procent in Europa.
Hoge verwachtingen
Het onderzoek maakt ook duidelijk dat online shoppers hoge verwachtingen hebben van het bezorgproces: ze willen een snelle en betrouwbare levering, hebben de wens om een nauwkeurig bezorgmoment te kunnen selecteren, willen vooraf het exacte tijdslot kennen en real-time tracking vinden ze een toegevoegde waarde in het bezorgproces. In de top 10 van belangrijke criteria bij online aankopen staat gratis bezorging verreweg op de eerste plaats, gevolgd door gratis retourneren.
Processen straktrekken
‘We komen natuurlijk uit een razend drukke periode, gevolgd door een periode met onzekerheden over de hele wereld. Hierdoor hebben we in korte tijd heel hard moeten groeien en alle zeilen bij moeten zetten om aan de verwachtingen te blijven voldoen’, meldt CEO Erik Uljee van DPD. ‘Nu is het tijd onze processen strakker te trekken, zodat we ook aan alle verwachtingen kunnen blijven voldoen. Internationaal, want daar ligt onze focus. Als de internationale processen bij DPD goed verlopen, is dat direct merkbaar in Nederland. Daar zijn we nu hard mee bezig.’