AB InBev verlaagt voorraad verpakkingen met GenLots

AB InBev

’s Werelds grootste bierproducent AB InBev werkt met intern ontwikkelde supply chain planningstools, maar had nog geen goede oplossing voor het voorraadbeheer van verpakkingsmaterialen. Toen kwam er een telefoontje uit Zwitserland, van start-up GenLots. ‘We hebben hun artificial intelligence-algoritme (AI) in onze eigen tool geïntegreerd en deze als eerste in Brazilië ingezet’, zegt Business Transformation Manager Grégory de Greef. ‘De betreffende voorraad verpakkingsmaterialen is daar toen met 10 tot 15 procent omlaaggegaan.’

AB InBev is wereldwijd actief en bekend van zijn flagship-merken Bud, Corona en Stella Artois. De grootste afzetmarkten voor het bedrijf zijn Brazilië, de VS, Mexico, Zuid-Afrika, en ook China heeft veel potentie. In thuisland België, en in Nederland, kennen we InBev van biermerken als Leffe, Jupiler, Hertog Jan en Hoegaarden. ‘We hebben productiefaciliteiten over de hele wereld en die proberen we uiteraard maximaal te benutten, de meeste fabrieken draaien 24/7’, zegt De Greef vanuit het hoofdkantoor in Leuven. ‘Voor het aansturen van de supply chain hebben we een eigen planningssysteem ontwikkeld, dat On Time heet. Binnen de verschillende businessunits, dit zijn er 24, worden nog wel meer planningstools gebruikt, maar dat aantal proberen we af te bouwen.’

Binnen een groot FMCG-bedrijf (fast moving consumer goods) als AB InBev is er veel aandacht voor demand planning en productieplanning, zodat in iedere fabriek op het juiste moment de juiste producten worden gemaakt. Het voorraadbeheer van de verpakkingsmaterialen, zoals flessen, blikjes en labels, bleef daarbij altijd een beetje onder de radar, stelt De Greef. ‘Die werden altijd ruim ingekocht, omdat je niet wilt dat je uit voorraad raakt. Tegelijkertijd wil je ook geen overstock, maar we hadden geen goede regels om dit te optimaliseren. En dat terwijl het wereldwijd om enorme aantallen gaat. Bierbrouwen is een divergerend proces, uit één soort bier komen soms wel dertig verschijningsvormen met een verschillende verpakking. Iedere businessunit heeft duizenden stock keeping units (SKU’s) aan verpakkingsmateriaal op voorraad.’ ………

Verder lezen?

Martijn Derks

Het volledige artikel van 3 pagina’s is exclusief te lezen voor (digitale) abonnees. Heb je al een abonnement? Log dan hier in.
>>
https://www.supplychainmagazine.nl/magazines/

Nog geen abonnee en wel nieuwsgierig naar de rest van het artikel? Neem nu een abonnement!
>>
https://shop.supplychainmedia.eu/product/digitaal/