Naz Kawan haalt kledingproductie naar Nederland

Naz Kawan

De mode-industrie is verantwoordelijk voor circa 10 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot en is daarmee een grotere vervuiler dan luchtvaart en zeescheepvaart samen. Bovendien is de sector verantwoordelijk voor 20 procent van de wereldwijde afvalwatervervuiling. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de arbeidsomstandigheden in de fabrieken. Waar de grote modemerken hooguit hier en daar wat aan greenwashing doen, zijn het de kleine merken die écht een verschil proberen te maken. We spraken Naz Kawan, de oprichter van 2050 Factory en het bijbehorende modemerk 2050.  

Gemiddeld koopt een Nederlander 46 kledingstukken per jaar. Een aantal dat fors is toegenomen sinds de opkomst van fast fashion in de jaren 90 van de vorige eeuw. Destijds hadden merken een zomer- en een wintercollectie, met enkele ‘in between season items’. Ketens als H&M en Zara doorbraken die traditie en kwamen iedere zes weken met een nieuwe collectie, de fast fashion. De kwaliteit van de kleding deed steeds minder ter zake, het was de bedoeling dat mensen vooral zo veel mogelijk kleren kochten. Fast fashion is nu alweer ingehaald door ultra fast fashion, waarbij collecties wekelijks wisselen. De kwaliteit speelt nog minder een rol dan voorheen. T-shirts vallen soms na twee keer wassen al uit elkaar en het idee dat een spijkerbroek onverslijtbaar is, kennen we alleen nog van vroeger.

Ook de negatieve sociale impact van de kledingindustrie is groot. Iedereen weet sinds de instorting van het Rana Plaza-gebouw in Bangladesh hoe het is gesteld met de arbeidsomstandigheden van de mensen die in de kledingindustrie werken. De ramp leidde wel tot een baanbrekend veiligheidsakkoord dat door vrijwel alle grote merken werd getekend. De gebouwen werden toen veiliger en op kinderarbeid wordt strenger toegezien, maar het akkoord doet niets aan het geweld, de intimidatie en discriminatie waar de werknemers – 85 procent is vrouw – mee in aanraking komen, noch aan de structurele onderbetaling. Zelfs met werkdagen van twaalf uur verdienen medewerkers in de kledingindustrie geen leefbaar loon. Dat gaat ook niet veranderen … … …

Verder lezen?

Martijn Derks

Het volledige artikel van 5 pagina’s is exclusief te lezen voor leden van Supply Chain Magazine. Heb je al een lidmaatschap? Log dan hier in.
>>
https://www.supplychainmagazine.nl/magazines/

Nog geen lid en wel nieuwsgierig naar de rest van het artikel? Neem nu een lidmaatschap op Supply Chain Magazine! >>