Frans Pannekoek, Seepje: ‘Een resonante supply chain bouwen’
Frans Pannekoek vertrok bij Tony’s Chocolonely en is nu Head of Operations bij Seepje. Daar wil hij een resonante supply chain realiseren. ‘Resonant betekent dat het Operations & Supply Chain-team in staat is de drie flows constant te synchroniseren met de veranderende omstandigheden. De bedrijfsdoelstellingen worden daarbij altijd in combinatie met de impact-doelstellingen aangepakt.’
Vanwaar deze overstap?
‘Na zeven geweldige jaren en heel veel veranderingen had ik zin in iets nieuws.’
Wat houdt de nieuwe functie in?
‘Seepje maakt was-, schoonmaak- en verzorgingsproducten van de beste natuurlijke ingrediënten, zoals de Sapindus Mukorossi-vrucht. En zonder fossiele grondstoffen zoals synthetische ingrediënten en/of microplastics. Daarnaast zijn het verminderen van water in de producten en het gebruik ervan én het verminderen van plastic verpakkingen grote ambities. Als Head of Operations ben ik verantwoordelijk voor alle plan-, source-, make- en deliver-activiteiten van Seepje, van ruwe grondstoffen tot Seepje-producten op het schap bij klanten. Daarnaast ben ik lid van het Groeiteam, dat de verantwoordelijkheid voor het bedrijf en de doelstellingen draagt.’
Waarom bent u de juiste persoon voor deze baan?
‘Mijn ervaring bij Tony’s komt van pas zowel op business- als impactdoelstellingen. Seepje is een snelgroeiend bedrijf met ambities op het vlak van nieuwe producten introduceren en nieuwe markten aanboren. En is op missie naar een schone toekomst. Die combinatie van groei van de business-resultaten combineren met impact geloofwaardig maken, vertoont veel overeenkomsten met mijn werk bij en voor Tony’s. Er zijn natuurlijk ook veel verschillen; zoals de keten, de industrie en andere producten.’
Wat staat er de komende tijd op de (supply chain-)agenda?
‘De fundatie steviger maken; omzetgroei en brutomargeresultaat 2023 opleveren, structuur aanbrengen in het team, het netwerk van suppliers & co-manufacturers optimaliseren, Slim4 implementeren, twee grote radicale innovaties naar de markt brengen en een nieuwe fabriek in Nepal voor zeepschillenextract up-and-running krijgen en aansluiten op de supply chain van Seepjes.’
Wat is uw supply chain-visie en wat wordt daarin in de (nabije) toekomst belangrijk?
‘Mijn visie is om voor Seepje een resonante supply chain te bouwen. Resonant betekent dat het Operations & Supply Chain-team in staat is om de drie flows (goods, information & funds) constant te synchroniseren (resoneren) met de veranderende omstandigheden. Waarbij de bedrijfsdoelstellingen altijd in combinatie worden aangepakt met de impact-doelstellingen, zodanig dat er een perfecte mix ontstaat van business- & impact-resultaat. Het combineren van business-doelstellingen (cost, availability & quality) met impact-doelstellingen is nogal eens complex en weerbarstig waardoor het vaak het een of het ander wordt (en business-doelstellingen, lees: kostenreductie, nog boven impact-resultaat gaat). Supply Chain Resonantie biedt handvatten om geen trade-off te doen, maar een combinatie te maken, zodat het supply chain business-resultaat kan samengaan met het impact-resultaat.’