Grillige ‘river of demand’ blijft planners verrassen
Er wordt al langer gesproken over de waarde van externe data als input voor supply chain planning. Inmiddels stapelen de bewijzen zich op dat ‘outside-in planning’ een must is geworden. Zonder externe data is het simpelweg onmogelijk om voldoende inzicht in de ‘river of demand’ te krijgen, een betrouwbare forecast te genereren en het opslingereffect tijdig de kop in te drukken.
In de onderdelenbusiness kan over de vraag geen misverstand bestaan. Als een remschijf van je auto kapot is, heb je een nieuwe nodig. Niet twee, drie of een hele omdoos vol remschijven, maar hooguit één. Een actie of promotie heeft in dit geval geen enkele zin. Consumenten kopen geen extra remschijf omdat de tweede voor de halve prijs is.
Ondanks de heldere vraag zag een internationale distributeur van auto-onderdelen in Zürich in zijn supply chain een opslingereffect ontstaan. De verbazing was groot toen Nicole Miara ontdekte dat dit bedrijf daarvoor grotendeels zelf verantwoordelijk was.
‘Wij opereren in een long-tail supply chain, wat betekent dat we een zeer breed productportfolio aanhouden met relatief weinig vraag per product. Wat wil het geval? Op lokaal niveau zorgt een onregelmatige vraag voor een onnauwkeurige forecast. Met als gevolg dat deze forecast structureel te laag is en we de voorraadniveaus op onze lokale depots handmatig aanpassen. Die voorraad komt uit onze centrale distributiecentra, waar deze fluctuaties zorgen voor tekorten. Tegelijkertijd is de forecast voor onze centrale distributiecentra structureel te hoog. Het resultaat is dat we in onze regionale distributiecentra steeds een inhaalslag moeten maken, wat de oorzaak is van het opslingereffect’, vertelt Miara. Zij is ruim een jaar geleden gestart als Digital Transformation Lead bij de onderdelendistributeur.
‘River of demand’
Miara ontdekte de oorzaak van het opslingereffect door haar deelname aan Project Zebra. Eén van de eerste oefeningen was het tekenen van de river of demand. Door te visualiseren hoe het demand-signaal door de supply chain stroomt, wordt duidelijk hoelang het duurt voordat het signaal de planners van de onderdelendistributeur bereikt en hoezeer het signaal onderweg wordt vervormd. … … …
Verder lezen?
Het volledige artikel van 6 pagina’s is exclusief te lezen voor leden van Supply Chain Magazine. Heb je al een lidmaatschap? Log dan hier in.
>> https://www.supplychainmagazine.nl/magazines/
Nog geen lid en wel nieuwsgierig naar de rest van het artikel? Neem nu een lidmaatschap op Supply Chain Magazine! >>