Fardoe Boonen, Etos: ‘Minder ketenvoorraad door automatisering van het replenishment’
Zorgen dat de klant niet misgrijpt is de belangrijkste uitdaging van de supply chain-functie. Etos heeft hierin een grote slag geslagen door het automatiseren van het replenishment, waarbij de demand forecast automatisch wordt vertaald naar de dc-forecast en naar bestellingen bij leveranciers. De functie van de planner is veranderd van het maken van een bestelling naar het beoordelen van alerts en daarop reageren. ‘We delen die forecasts inmiddels een aantal jaren met onze leveranciers en zijn daarin in onze markt behoorlijk vernieuwend geweest.’ Een gesprek met Supply Chain Director Fardoe Boonen van Etos.
Haar vader werkte in de entertainmentwereld en was bij diverse bedrijven ‘de baas’. De kleine Fardoe keek tegen hem op en dacht: ‘Dat wil ik later ook.’ Het leidde tot de studies International Business en Bedrijfskunde, de richting Organisation and Management Control. ‘Ik ben een echte bèta, maar vond op de middelbare school de vakken Economie 1 en 2 heel leuk. De opleidingen pasten echt goed bij mij.’
Je bent je carrière begonnen bij PostNL. Wat trok je zo aan in dat bedrijf?
‘Ik werd aangenomen als managementtrainee in het Young Executive Programme van TNT (voorganger PostNL). Ik ben daar begonnen als business controller op het hoofdkantoor. Heel interessant, maar ik trok de stoute schoenen aan en koos als tweede stap voor een functie in de lijn, als teamcoach van een team postbodes. Dat vonden mijn collega’s maar vreemd. Die zeiden: ‘je gaat toch geen postbodes aansturen?’ Ik wilde ervaren hoe het is om met mijn poten in de “post” te staan, ook al moest ik daarvoor iedere dag om 6 uur beginnen. Ik vond het heel leuk, ook al was het best bijzonder om als 25-jarige feedback te geven aan een postbode van zestig die al dertig jaar ervaring heeft. Het mooie van die functie was: het personeel gaf mij ook veel feedback. Dat was een cadeautje, ik heb daar ontzettend veel van geleerd.’
Als vestigingsmanager heb je bij PostNL een reorganisatie moeten aankondigen. Hoe was dat?
‘Spannend, maar ik had besloten: ik moet niet om de hete brij heen draaien, maar het slechte nieuws direct vertellen. Dat waardeerden mijn medewerkers enorm. Ik vond het mooi om te zien hoe veerkrachtig de mensen waren. De ene dag moest ik sommigen van hen vertellen dat ze hun baan kwijtraakten en de volgende dag bezorgden ze gewoon weer de post alsof er niets aan de hand was. Zij vonden dat onze klanten, de burgers, er niet onder mochten lijden dat zij werden ontslagen. Het management praat vaak over klantgerichtheid, maar klantgerichtheid wordt vormgegeven door medewerkers op de werkvloer, door degenen met het klantcontact. De houding van de postbodes heeft me enorm geïnspireerd.’ … … …
Verder lezen?
Het volledige artikel van 6 pagina’s is exclusief te lezen voor (digitale) abonnees. Heb je al een abonnement? Log dan hier in.
>>https://www.supplychainmagazine.nl/magazines/
Nog geen abonnee en wel nieuwsgierig naar de rest van het artikel? Neem nu een abonnement!
>> https://shop.supplychainmedia.eu/product/digitaal/