Ferry Bakker, Henkel: ‘Bereid je voor op het onvoorspelbare en wees er niet bang voor’
De wereld is meer VUCA (volatile, uncertain, complex, ambiguous) dan ooit tevoren. Ontwikkelingen volgen elkaar snel op: Covid, de oorlog in Oekraïne, materiaalbeschikbaarheid, klimaatverandering, inflatie. De vraag is zeer volatiel en supply chains lijden sterk onder de opslingereffecten. Henkel heeft besloten twee businessunits samen te voegen en door een organisatiewijziging wordt in iedere regio de end-to-end supply chain nu integraal gemanaged. ‘We kunnen nu veel sneller en beter reageren.’ Een gesprek met Ferry Bakker, bij Henkel Consumer Brands verantwoordelijk voor de supply chain in de High Growth Region.
Hij studeerde bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit en kreeg na zijn afstuderen een belletje van zijn baas bij Baxter Healthcare, het bedrijf waar hij stage liep. Ze zochten een logistiek analist voor de Cardiovascular Group in Californië. Dat liet de ambitieuze Bakker zich geen twee keer zeggen. ‘De medische markt is superinteressant. Heel anders dan de FMCG (fast-moving consumer goods), die ik inmiddels ook had leren kennen via mijn afstudeeropdracht bij Unilever.’
Hij kwam er zo al jong achter dat het handig is om ervaring op te doen in verschillende werelden, want dan leer je verschillende concepten kennen. ‘Zeker in een VUCA-wereld heb je een open mindset nodig. Je kunt concepten uit de ene markt misschien niet een-op-een toepassen in een andere, maar vaak kun je er wel onderdelen uit gebruiken. Daarom denk ik dat het, zeker in de huidige wereld, goed is om al jong ervaring op te doen in meerdere sectoren en verschillende typen bedrijven te zien.’
Jij bent, na een start in de healthcare, altijd in de FMCG blijven werken
‘Ik houd van de dynamiek in deze markt. Daarnaast denk ik dat het niet alleen belangrijk is om verschillende sectoren te leren kennen, maar ook om verschillende bedrijfsculturen en verschillende rollen te ervaren. Bij Mars kon ik aan de slag als logistiek accountmanager, in die tijd … … …
Verder lezen?
Het volledige artikel telt 6 pagina’s en is exclusief te lezen voor (digitale) abonnees. Heb je al een abonnement? Log dan hier in.
>> https://www.supplychainmagazine.nl/magazines/
Nog geen abonnee en wel nieuwsgierig naar de rest van het artikel? Neem nu een abonnement!
>> https://shop.supplychainmedia.eu/product/digitaal/