Efficiënter retourtransport met nieuw portaal Brenger en Returnless
Brenger en Returnless hebben een nieuw portaal opgezet waarin efficiënt retourtransport door Brenger is geïntegreerd. Via het portaal kunnen webshops het retourproces – van aanmelden tot planning, transport en communicatie – volledig integreren en automatiseren. De ambitie is om met deze nieuwe dienst het aantal retouren en de CO2-uitstoot door transport via de weg in een jaar tijd met minstens 27.000 kg te verminderen.
In 2021 werden in Nederland zo’n 57 miljoen pakketten retour gezonden; het retourproces blijft daarmee een groot onderdeel van e-commerce uitmaken. Voor veel webshops zijn retourpercentages van 40 procent zelfs de norm. Het portaal van Brenger en Returnless is erop gericht de retourtijd van grote items met de helft terug te dringen. Mede door een efficiënter en slimmer retourproces zagen zij de afgelopen jaren bij een aantal klanten dat het retourpercentage tot wel 29 procent werd teruggedrongen. Returnless levert de retoursoftware voor het portaal, Brenger het koeriersnetwerk en de transport- en planningssoftware voor met name grote artikelen zoals meubels.
Nederlandse e-commerce ontzorgd
Om het aantal retouren van grote artikelen nog verder terug te dringen, startten beide bedrijven met een gezamenlijk team van logistiek, tech experts, een netwerk van zo’n duizend koeriers en een digitaal retourportaal. Daarmee helpen de bedrijven met name e-commerce-partijen hun retourproces te optimaliseren. Ze maken daarbij gebruik van door Returnless ontwikkelde online plug-ins geschikt voor vrijwel alle webshops. De webshop stelt daarmee eenmalig het retourportaal in. Vervolgens melden consumenten er hun retour in aan en krijgen ze bij grote items automatisch de mogelijkheid om het vervoer via Brenger te organiseren.
Brenger koppelt het retour daarna direct aan een koerier die al op de weg zit en neemt zowel webshop als consument alle communicatie, de transportplanning, het transport en de aankomstgarantie uit handen. De webshop bepaalt hoe en voor wiens rekening de kosten van het retourneren komen. Dutch Home Label en Tuinmeubelen zijn de eerste bedrijven die toegang kregen tot het portaal; met hen is de afgelopen maanden ook al volop getest.
Bank lift terug met koerier die al rijdt
Met de retourdienst worden zowel verkoper als consument ontzorgd en besparen ze CO2-uitstoot door het retour mee te laten liften op bestaande ritten. Daar krijgt de betreffende koerier, die de route toch al reed, vervolgens wat extra voor betaald. Op dit moment maken webshops vaak gebruik van een eigen of gecontracteerde transportdienst om grote producten op te halen en te retourneren. Dat vraagt veel handling- en planningscapaciteit van webshops. Het betekent ook dat er soms voor slechts één item van Leeuwarden naar Limburg wordt gereden, of dat de consument en webshop tot twee weken moeten wachten voordat het item kan worden opgehaald. Brenger garandeert binnen drie dagen na de retourboeking overal in Nederland op de stoep te staan.
Efficiënt en duurzaam retourneren
Wisse Koedam, CFO en medeoprichter van Brenger, licht toe: ‘Tot nu toe was het voor de retailers uit onder andere de Home & Living-markt extra ingewikkeld om efficiënt en duurzaam te retourneren. Wij zijn dan ook supertrots op deze samenwerking. We geloven erin dat we met deze efficiënte manier van retourtransport de aarde sparen en onze koeriers betere werkomstandigheden geven, zonder in te boeten op de kwaliteit van het retourneren. Meer items krijgen hiermee een tweede leven, of een herkansing voor hun eerste leven’, aldus Koedam.