Onvoorspelbare groei duwt Eltra richting flexibel en schaalbaar orderpicksysteem
Eltra hoopt de komende jaren door overnames flink te groeien. Mede daarom heeft de groothandel in elektromaterialen voor de inrichting van het nieuwe warehouse doelbewust gekozen voor het Skypod-systeem van Exotec. Dat is een uiterst flexibel en schaalbaar orderpicksysteem, waarin robots de bakken met pickvoorraad uit de stellingen halen en aan de orderpickers presenteren. Bijkomend voordeel: de productiviteit van de orderpickers is verviervoudigd.
Door Marcel te Lindert
Vanuit het nieuwe warehouse in Evergem levert Eltra schakelaars, stopcontacten, kabels, lampen en andere elektrotechnische materialen aan vrijwel alle doe-het-zelf-winkels in de Benelux. Volgend jaar zal de groothandel de logistieke operatie van Zelektro.be integreren, de webshop die net als Eltra onderdeel uitmaakt van de Belgische investeringsmaatschappij Heylen Group.
Eltra verwacht dat de logistieke operatie de komende jaren nog veel vaker zal worden uitgebreid. De Heylen Group heeft grote ambities en zint op meer overnames in de sector ‘home improvement’. ‘Op welk gebied die overnames plaatsvinden, ligt nog helemaal open’, meldt Arno de Haas, marketing manager bij Eltra.
Onvoorspelbaar groeipad Eltra
De groeiplannen vormen één van de belangrijkste redenen om in het nieuwe warehouse te kiezen voor Skypod, het orderpicksysteem van Exotec. Dat bestaat uit robots die zelfstandig hun weg door het warehouse vinden, in stellingen klimmen, voorraadbakken ophalen en de inhoud daarvan presenteren aan de orderpickers. ‘Wij zochten een systeem dat flexibel uit te breiden is, juist omdat het zo onvoorspelbaar is hoe ons groeipad eruitziet’, zegt Wouter de Vliegher, director supply chain & IT bij Eltra.
Wat het Skypod-systeem zo flexibel maakt, is dat de robots de enige bewegende componenten vormen. Wie de orderpickcapaciteit wil uitbreiden, hoeft alleen extra robots aan te schaffen. Wie de opslagcapaciteit wil uitbreiden, hoeft alleen extra stellingen te plaatsen. Als Eltra had gekozen voor een shuttlesysteem, zou uitbreiding vanwege de benodigde liften en rollenbanen een stuk minder eenvoudig zijn. ‘We hebben ook de mogelijkheden van Autostore onderzocht, maar de hoogte van dat systeem is beperkt tot 7 meter. Het Skypod-systeem gaat tot 12 meter hoogte, zodat we maximaal kunnen profiteren van de hoogte van dit warehouse. Met het oog op de toekomst is dit het beste systeem voor ons’, stelt De Vliegher.
Meer artikelen in bakken
Tot juni van dit jaar vond de distributie plaats vanuit Temse, 40 kilometer verderop richting Antwerpen. Daar beschikte Eltra over drie panden: één voor het lossen van zeecontainers en het palletiseren van goederen, één voor productieactiviteiten zoals het op maat maken en verpakken van kabels en één voor orderpicking en distributie. ‘Voor orderpicking maakten we gebruik van een picktower: een constructie van meerdere entresolvloeren, waarop we met orderpickkarren langs legbordstellingen liepen. We hadden het assortiment en het orderprofiel om meer artikelen op die manier te picken, maar in Temse ontbrak daarvoor de ruimte.’
In Evergem heeft Eltra aan ruimte voorlopig geen gebrek. Daar heeft vastgoedontwikkelaar Heylen Warehouses, eveneens onderdeel van de Heylen Group, een logistieke campus met in totaal 150.000 vierkante meter opslagruimte gebouwd. Eltra heeft nu twee units van elk 10.000 vierkante meter in gebruik. Slechts een klein deel daarvan wordt in beslag genomen door het bakkenmagazijn van Exotec, dat in totaal 20.500 bakken telt. De Vliegher: ‘Op dit moment liggen circa 3500 artikelen, zo’n 55 tot 58 procent van het assortiment, in het Skypod-systeem. Dat kunnen we nog uitbreiden; 67 tot 68 procent van het assortiment is daarvoor geschikt. De rest bestaat uit artikelen die te groot zijn of uit artikelen die we alleen in volle dozen uitleveren. Die komen rechtstreeks uit ons reachtruckmagazijn.’
Vier keer zoveel orders
Eltra levert aan alle grote doe-het-zelf-retailers in Nederland en België. In het nieuwe warehouse worden de orders op winkelniveau verzameld, waarna ze op transport gaan naar de distributiecentra van de retailers. Daar hoeven ze alleen maar te worden overgeladen naar de vrachtwagens die de winkels bevoorraden. ‘Elk orderpickstation biedt de mogelijkheid om de inhoud van één bak te verdelen over twaalf orders. Daarvoor is achter het pickstation een stelling geplaatst met ruimte voor twaalf dozen. Een put-to-light-display geeft aan hoeveel stuks er in elke doos moeten. Als een doos vol is, wordt die gesloten en naar de rollenbaan richting het sorteersysteem geduwd’, aldus De Vliegher.
Op dit moment beschikt Eltra over drie orderpickstations, maar er is alvast ruimte voor een vierde gereserveerd. De productiviteit schommelt tussen 220 en 240 orderregels per uur, wat betekent dat een orderpicker nu vier keer zoveel orders kan verwerken als voorheen. De Vliegher: ‘We kunnen nu 12.000 orderregels per dag afhandelen. Dat doen we in twee ploegen: een ochtendploeg en een dagploeg. Op dit moment stoppen we om 17.00 uur omdat dan de vrachtwagens richting de distributiecentra van de retailers vertrekken. We kunnen de capaciteit vergroten door ’s avonds langer door te werken. Omdat een groot deel van de orders van de volgende dag dan al binnen is, kunnen we alvast wat vooruit werken.’