Picnic sleept Nederlandse Logistiek Prijs in de wacht

Picnic

Picnic heeft de Nederlandse Logistiek Prijs 2022 gewonnen. De online supermarkt werd door de organiserende vereniging Logistiek management (vLm) beloond voor de uitzonderlijke prestatie die het bedrijf heeft geleverd in het vakgebied logistiek.

De vakjury prees het bezorgconcept van Picnic met een hoge vullingsgraad en hoge productiviteit, mogelijk gemaakt door het gericht rijden van een ‘melkboerrondje’. Uitgangspunt van Picnic is de distributierit en het afleveren in een tijdsslot van 20 minuten bij een klant.

Anders dan traditionele supermarkten koestert Picnic het eigen model vanuit een sterk datagedreven concept met eigen software voor zowel interne als externe afhandeling, aldus het rapport. Geprezen werd ook de ver doorgevoerde digitalisering, zoals het werken met mobiele apps zowel in het warehouse als in het last-mile aflevertraject, en het supply chain-concept met relatief weinig voorraad.

Indrukwekkende transformatie

De transformatie van Nederlands grootste online supermarkt is indrukwekkend. Picnic startte in 2015 in Amersfoort. Picken van orders gebeurde in een apart deel van het distributiecentrum van Boni. Anno 2022 draait het concept zo’n miljard euro omzet, heeft het nagenoeg landelijke dekking en telt het in Nederland acht distributiecentra. Behalve in Nederland is de ‘supermarkt op wielen’ ook actief in Duitsland en Frankrijk.