Europese fietsindustrie bundelt kennis over supply chain resilience
Cycling Industries Europe (CIE), de overkoepelende handelsorganisatie die de fietsindustrie in Europa vertegenwoordigt, bundelt haar gecombineerde kennis over supply chain resilience en kritische grondstoffen. CIE wil op die manier de uitdagingen voor de industrie aangaan zoals gesteld in de Critical Raw Materials Act van de Europese Unie.
‘De Raw Materials Act omvat handelsconcurrentievermogen, belangrijke nieuwe technologieën en nog veel meer. In geen geval zal de fietsindustrie dit werk alleen doen en er is ook samenwerking nodig met andere industrieën’, liet Kevin Mayne, CEO van CIE, weten aan het Engelse vakblad Cycling Industry News.
‘We zullen ons moeten aansluiten bij de European Batteries Alliance en de belangrijkste werkgroepen voor grondstoffen. Er staan vijftig grondstoffen op de lijst met kritische elementen, van rubber tot zeldzame aardmineralen en additieven. We zijn begonnen met het uitvoeren van een audit met onze werkgroepen om te begrijpen welke de meeste invloed hebben op de Europese fietsindustrie en waarom.’
Knelpunten in aanvoer grondstoffen
Er is inmiddels een eerste consultatieronde gaande met de brancheorganisaties. Zij worden aangemoedigd hun visie te geven op het bereiken van doelen in overeenstemming met de Critical Raw Materials Act. CIE raadpleegt momenteel experts over waar toekomstige knelpunten in de aanvoer van grondstoffen kunnen ontstaan, en hoe de markt als geheel op een meer georganiseerde manier kan werken om een circulaire economie te bevorderen.
‘Het echte probleem is om iedereen mee te krijgen in het werken met andere sectoren’, aldus Mayne. ‘Dit gaat verder dan het concurrentievermogen van één bedrijf, dat hebben we geleerd tijdens Covid. Toen er druk kwam op de supply chain, had dit gevolgen voor iedereen in alle sectoren. Als we nog eens 10 miljoen extra eenheden in Europa willen verkopen, zal dat de supply chains onder druk zetten.’
Batterijmetalen reden tot bezorgdheid
Als antwoord op de consultatieronde zal vermoedelijk benadrukt worden dat de elektrische auto ‘tot 250 keer meer grondstoffen voor een enkele batterij nodig heeft als een e-bike’. De vraag van de fietsindustrie is volgens CIE dus die van een relatief kleine verbruiker in de Europese mobiliteitshandel met een product dat snel en op een zinvolle manier sociale voordelen kan opleveren voor zaken als gezondheid en filevorming.
Mayne benadrukt wel dat met name batterijmetalen reden zijn voor bezorgdheid, omdat Europa over het algemeen niet de bron is voor de meest nodige grondstoffen. Een deel van het identificatieproces van kritische grondstoffen betrof het veiligstellen en stroomlijnen van de bevoorrading. Om die reden gelooft CIE dat dit proces zal bijdragen aan de trend naar reshoring van bepaalde voorraad en productie – en daarmee uiteindelijk aan een meer lokale en CO2-arme supply chain in Europa.
Bron: Cycling Industry News