Ecosysteem huishoudproducten: duurzaamheid dwingt tot digitalisering en samenwerking
De markt is door vele disrupties en snel wijzigende behoeftes veranderd van traditionele, veelal stabiele lineaire supply chains naar wereldwijde dynamische supply chain-ecosystemen. Ook de markt van huishoudartikelen heeft gedurende de pandemie onverwachte vraagexplosies en nieuwe uitdagingen meegemaakt. Om de noodzakelijke samenwerking en digitalisering te bevorderen, hebben softwareleverancier Oracle en Supply Chain Magazine het ecosysteem van huishoudproducten gevisualiseerd met verschillende gelinkte leveranciers, afnemers, dienstverleners, overheden en klantgroepen.
Van lineair naar circulair
De traditionele supply chain was lineair: producten gingen van fabrieken naar distributiecentra, van het winkelmagazijn naar het schap. En nu eindigt deze supply chain steeds vaker rechtstreeks bij de voordeur. Het oude model was voorspelbaarder en beheersbaarder dan het nieuwe omnichannel-ecosysteem met meerdere supply chains, waaronder die met darkstores en flitskoeriers, naar uiteenlopende consumentengroepen.
De consument van vandaag verwacht een hoger niveau van transparantie en traceerbaarheid. Waar komen gebruikte productgrondstoffen vandaan? Welke arbeidspraktijken zijn toegepast en zijn deze zichtbaar gecertificeerd? En hoe zijn deze producten op de markt gebracht?
Steeds meer merkproducenten en retailers zien dat consumenten hun aankoopvoorkeuren op basis hiervan (en aanverwante punten, waaronder gezondheid, productveiligheid, sociale verantwoordelijkheid, inclusiviteit en milieu-impact) aanpassen. Met de noodzaak meer verpakkingen te recyclen en meer organische grondstoffen te gebruiken, is het supply chain-ecosysteem van huishoudproducten en andere consumentengoederen snel aan het veranderen en moeten alle deelnemers zich aanpassen, digitaliseren en samenwerken.
Download het volledige ecosysteem
Vul het onderstaande contactformulier in en ontvang het volledige ecosysteem gratis in je mailbox.