Krapte op arbeidsmarkt en inflatie uitdagend voor retail
Ook in de retail is de krapte op de arbeidsmarkt nu duidelijk voelbaar. In de winkels, maar net zo goed bij het bestellen en bezorgen van producten. Winkelend Nederland blijkt echter begripvol. Zo hebben drie op de vijf Nederlanders (61%) er begrip voor wanneer een bestelling later wordt bezorgd. Bovendien wakkert de inflatie de creativiteit van de consument aan om bewuster met geld om te gaan. Dat blijkt uit onderzoeksresultaten van de Happy Index van Manhattan Associates.
Een van de voordelen van de fysieke winkel ten opzichte van de webshop is de mogelijkheid producten te passen of testen voor het doen van een aankoop. Door het personeelstekort zijn sommige winkels echter genoodzaakt aangepaste openingstijden te hanteren en zijn niet alle paskamers beschikbaar. Toch raakt de helft van winkelend Nederland (49%) niet gefrustreerd wanneer paskamers gesloten zijn wegens personeelstekort, tegenover 22 procent die enige vorm van frustratie ervaart. 29 procent staat neutraal tegenover deze kwestie.
Duurzaamheid belangrijker dan bezorgkosten en -snelheid
Dat Nederlanders begrip hebben voor het personeelstekort is niet zo verrassend als je kijkt naar wat ze belangrijk vinden tijdens het online shoppen. Ruim de helft van de Nederlanders (51%) hecht namelijk meer belang aan duurzaamheid dan aan de kosten en snelheid van bestellingen. Veel webwinkels geven tegenwoordig duurzame opties, bijvoorbeeld op het gebied van bezorging. Iets langer wachten, maar dan weet je wel dat de bezorger niet alleen voor jouw bestelling op en neer rijdt. Meer dan de helft (58%) vindt het prima als een bestelling een paar dagen later komt als deze gebundeld kan worden met andere bestellingen in de straat.
Inflatie zorgt voor koopjesjacht in retail
Behalve het personeelstekort doet ook de huidige inflatie zich voelen in de retail. En deze heeft ook direct impact op het koopgedrag van de consument, want die houdt momenteel de hand op de knip. Bijna een derde van de Nederlanders (30%) shopt bewust minder door de inflatie. Daarnaast kijkt 41 procent vaker naar aanbiedingen en nog iets meer (42%) speurt bij een online aankoop altijd naar een kortingscode. Het vergelijken van meerdere websites om zeker te zijn van de goedkoopste deal is ook een goede manier om op de kleintjes te letten, bijna twee derde (64%) van de consumenten doet dit.
Zelfbediening en personalisatie
‘Als retailer is dit het moment om te proberen een stap extra te zetten om de consument in deze uitdagende tijden toch dichtbij te houden’, zegt Pieter Van den Broecke, managing director bij Manhattan Associates Benelux en Duitsland. ‘Bied voldoende flexibiliteit, bijvoorbeeld wat leveringsopties betreft. Bied de keuze om een bestelling thuis te laten bezorgen of via buy online, pick-up in store waarbij klanten een bestelling in de gewenste winkel kunnen afhalen op een tijdstip dat hen goed uitkomt. Naast zelfbediening is personalisatie ook de sleutel tot het opbouwen van een langdurige relatie. Investeer in het leren kennen van de klant, maak gebruik van data om voorkeuren te onthouden en daarop in te spelen. De consument staat allang aan het roer, retailers moeten naar hen luisteren om van klanten terugkerende fans te maken’, aldus Van den Broecke.