Maarten Baltussen, Blue Ridge: ‘Voorraad- en pricing-uitdagingen winstgevend managen’
Hoe ga je om met uitzonderingen? Dat is een belangrijke vraag die momenteel speelt, meldt Maarten Baltussen van Blue Ridge. ‘Welke uitzonderingen doen zich voor in de dagelijkse logistieke keten en welke alternatieven kun je bedenken?’ Organisaties moeten hiervoor wel snel kunnen schakelen.
‘Niemand had verwacht dat er na corona een oorlog in Oekraïne zou beginnen. En ook niemand zag gelijk de bijkomende korte- en langetermijnimpact. Denk aan iets eenvoudigs als frituurvet, waarvan Oekraïne de grootste producent blijkt te zijn en waarvan veel bedrijven afhankelijk zijn. Dit zijn uitdagingen waaraan bedrijven vandaag de dag het hoofd moeten bieden’, vertelt Maarten Baltussen, Regional VP Europe bij Blue Ridge.
Marges verdampen
Door de ontwikkelingen in de markt ziet Baltussen marges verdampen. ‘De marges zijn onderuitgegaan omdat bedrijven worden geconfronteerd met hogere inkoopprijzen, maar ze hun eigen prijzen niet met dezelfde percentages omhoog kunnen doen. Ik heb het daarom gekscherend niet meer over KPIs, maar over KPEs, Key Performance Exceptions. Hoe kun je zo goed mogelijk inspelen op de uitzonderingen? Wat kun je als alternatief bedenken voor producten die niet leverbaar zijn en hoe kun je in de logistieke keten reageren om efficiënt en winstgevend te blijven?’
Organisaties moeten kijken naar alternatieven die eveneens waarde toevoegen. ‘Artikel A heeft misschien meer kwalificaties, maar artikel B kan makkelijker door de keten getrokken worden, waardoor de planningshorizon ook korter kan worden. Door een kortere horizon kun je planning en executie dichterbij elkaar brengen, zodat je bijvoorbeeld beter kunt inspelen op aanbiedingen van leveranciers.’
Trendinterview: ‘Voorraad- en pricing-uitdagingen winstgevend managen’
Het hele trendinterview met Maarten Baltussen van Blue Ridge lezen? Vul hieronder je gegevens in en ontvang het volledige interview ‘Voorraad- en pricing-uitdagingen winstgevend managen’ in je mailbox.
Deze trend wordt, naast 11 andere trends, gepitcht tijdens het SCM Trend Diner 2022 op 1 september.
Alle trendvisies van Supply Chain Magazine vind je hier.