Responsibly wint vijfde European Supply Chain Start-up Contest

Responsibly

De Deense start-up Responsibly is de winnaar van de vijfde European Supply Chain Start-up Contest van het inNOWvate Supply Chain Event op 19 mei 2022 in Ede. Deze prestigieuze wedstrijd is een initiatief van Supply Chain Media. Tijdens het evenement op locatie wist Responsibly de jury en de deelnemers te overtuigen met haar dataplatform voor verantwoorde inkoop, dat de complexiteit wegneemt bij het beoordelen van leveranciers op duurzaamheid.

Naast Responsibly waren er tijdens de vijfde editie van de European Supply Chain Start-up Contest nog twee andere finalisten: het in België gevestigde Garvis en Seedtrace uit Duitsland. De jury beoordeelde elk van de finalisten op basis van vier criteria: de commerciële potentie, het disruptieve karakter, de bruikbaarheid en de duidelijkheid van hun presentatie. Na het tellen van de publieke stemmen en een beraad van een uur koos de jury Responsibly unaniem als winnaar, vanwege de diepgaande domeinexpertise van het bedrijf op het gebied van duurzame inkoop, met name in China, en het geavanceerde gebruik van scraping-technologie en kunstmatige intelligentie voor het verzamelen van gegevens.

Thomas Buch Andersson, medeoprichter en CEO van Responsibly, was dankbaar dat hij gewonnen had en bedankte de organisatoren van het inNOWvate Supply Chain Event en de wedstrijd voor het in de schijnwerpers zetten van start-ups. De prijs voor Responsibly is een marketingcampagne ter waarde van €20.000 via de verschillende mediakanalen van Supply Chain Media.

Grondige selectieprocedure

Tijdens het inNOWvate Supply Chain Event hield elk van de drie finalisten een online pitch voor de on-site bezoekers en de online aanwezigen. Een zeer ervaren jury ondervroeg de oprichters van de start-ups over hun businessmodel, oplossing en teamstructuur. De jury hield rekening met de 782 publieke stemmen voor hun uiteindelijke beslissing. De vijfkoppige jury bestond uit Emilia Jevakhoff (CEO en oprichter van Winddle, winnaar van de wedstrijd van 2021), Thijs Gitmans (Fund Manager Mainport bij NBI Investors), Mathias Bosse (Founding Partner van Prequel Ventures en Founder van Supply Chain Management Startups), Meinderdjan Botman (voormalig Chief Commercial Officer van DSV Solutions) en Martijn Lofvers (CEO & Chief Trendwatcher bij Supply Chain Media).

StoreShippers gekozen als meest veelbelovende scale-up voor supply chain

In een aparte wedstrijd, die parallel werd gehouden aan het inNOWvate Supply Chain Event, werd de meest veelbelovende supply chain scale-up bekendgemaakt. Eén van de belangrijkste criteria om een bedrijf als scale-up aan te merken, is dat het als jong bedrijf meer dan €2 miljoen aan kapitaal heeft opgehaald.

De Nederlandse scale-up StoreShippers kreeg de meeste stemmen van het online publiek voor zijn onafhankelijke oplossing om supply chain-gerelateerde CO2-emissies te meten en versloeg daarmee medefinalisten Carbmee uit Duitsland en Shipnext uit België. StoreShippers won een mediacampagne ter waarde van €10.000 via de verschillende mediakanalen van organisator Supply Chain Media.

Maturity Matrix

Supply Chain Media publiceert sinds 2018 de jaarlijkse Maturity Matrix van Europese supply chain start-ups, waarvoor het meer dan 250 start-ups uit heel Europa analyseert en positioneert in de matrix die bestaat uit tien verschillende categorieën van supply chain-oplossingen. Supply Chain Media beschouwt de start-ups en scale-ups in de matrix als gekwalificeerd om deel te nemen aan de jaarlijkse wedstrijd.