Havep legt met houten warehouse basis voor duurzame toekomst
Havep heeft een nieuw pand geopend dat volledig uit hout is opgebouwd. Het duurzame, demontabele pand dat onderdak biedt aan het hoofdkantoor en het warehouse, stelt de producent van werkkleding in staat om een flinke sprong vooruit te maken. Niet alleen op het gebied van efficiëntie, maar ook op het gebied van supply chain management.
Door Marcel te Lindert
CEO Wilma Bloot van Havep startte haar openingswoord met welgemeende excuses aan alle klanten. De verhuizing naar het nieuwe warehouse in combinatie met de ingebruikname van een nieuw warehouse managementsysteem leidde tot een achterstand in de uitlevering van orders. De vertraging in de aanvoer van grondstoffen maakte het er niet beter op. ‘Jullie hebben vaak langer op onze producten moeten wachten dan jullie gewend waren. Dat spijt ons oprecht. Maar we hebben nu weer grip op de operatie en zijn hard aan het werk om de achterstanden weg te werken’, sprak Bloot tot de aanwezige klanten.
De klanten waardeerden de openheid en leken het Havep te vergeven. Ze toonden zich onder de indruk van het volledig uit hout opgetrokken pand. ‘In totaal hebben we 1600 kubieke meter hout gebruikt. Dat hout heeft maar liefst 1600 ton CO2 uit de lucht gehaald’, aldus Bloot, die vol trots uitlegde hoe duurzaam het pand is. Zo is het pand volledig demontabel, zodat alle bouwmaterialen kunnen worden hergebruikt. Op het dak liggen 1620 zonnepanelen, waarvan 1200 afkomstig zijn van het oude gebouw. De grote raampartijen zorgen voor volop daglicht, maar door het gebruik van driedubbelglas is het pand toch goed geïsoleerd.
Verbetering van de interne samenwerking
Met de verhuizing naar het nieuwe pand verlaat Havep de locatie waar de familie Van Puijenbroek 157 jaar geleden een textielfabriek startte. De productie is inmiddels verplaatst naar naaiateliers in Macedonië en Tunesië, maar het warehouse staat nog steeds in Goirle. Het nieuwe pand is niet groter, maar wel een stuk efficiënter dan de lappendeken van ruimtes die in de anderhalve eeuw op de vorige locatie was ontstaan. ‘De verschillende afdelingen zaten daar verspreid over het terrein. Nu we dichter op elkaar opereren, zien we de interne samenwerking flink verbeteren’, meldt supply chain manager Fedor Nouwen.
In het nieuwe warehouse van 2500 vierkante meter maakt Havep beter gebruik van de hoogte. De snellopers liggen in doorrol- en legbordstellingen, maar de langzaamlopers verzamelt de producent van werkkleding met behulp van inductiegestuurde man-up-trucks. Door gebruik van het nieuwe warehouse managementsysteem zijn de papieren picklijsten verruild voor headsets. ‘We werken nog maar drie weken met voicepicking, maar zien nu al een stijging van de productiviteit met 5 tot 10 procent. En het einde is nog lang niet in zicht. Als de achterstand is weggewerkt, kunnen we aan de slag met verdere verbetering van de efficiëntie’, legt Nouwen uit.
Met klanten en leveranciers aan tafel
Als Havep eenmaal gesetteld is in het duurzame warehouse, wil het bedrijf de focus verleggen naar de supply chain. Chief trendwatcher Martijn Lofvers van Supply Chain Media legde daarvoor in een workshop alvast de basis. Hij riep de aanwezige klanten en leveranciers op om samen met Havep aan tafel te gaan. ‘Kijk naar het opslingereffect. Een kleine variatie in de vraag van consumenten kan grote impact hebben op de rest van de supply chain. Het omgekeerde zien we nu ook gebeuren: stijgende prijzen van grondstoffen leiden tot absurde prijsverhogingen in supermarkten. Als we gelijktijdig informatie delen, krijgen we geen verrassingen en kunnen we dit soort effecten voorkomen.’
Het probleem is dat de partners in de supply chain onvoldoende met elkaar overleggen. Lofvers: ‘Kijk naar het prijsconflict tussen Albert Heijn en Nestlé. Het probleem is dat deze partijen maar eens per jaar over prijzen praten. Dat zou je eens per maand of minimaal eens per kwartaal moeten doen. Wees open, bespreek de prijsontwikkeling en kijk samen naar oplossingen. Misschien moeten we samenwerken op basis van commitment in plaats van lange contracten met vastgelegde prijzen’, aldus Lofvers, die ook wijst op de oorlog in Oekraïne. Veel bedrijven houden inmiddels rekening met een soortgelijk scenario voor Taiwan. ‘Nog een reden om samen met supply chain-partners aan tafel te gaan en te bespreken welke gebeurtenis jouw supply chain zou kunnen ontregelen.’