Reshoring komt in stroomversnelling
In totaal 60 procent van de bedrijven uit Europa en de VS is van plan om productie uit Azië terug naar de eigen regio te halen, blijkt uit onderzoek van Supply Chain Magazine en adviesbureau Buck Consultants International. Directies zijn tijdens de pandemie geschrokken van de kwetsbaarheid van hun ketens en kiezen voor make in region, sell in region-concepten. Wat zijn de stappen die bedrijven moeten zetten? En wat zijn de ervaringen van bedrijven die hun voorgingen?
Een groot deel van de westerse bedrijven is van plan om productieactiviteiten die ze eerder naar Azië verplaatsten, naar de regio’s te brengen waar ook de klanten zitten. Deze uitkomst, uit een gezamenlijk onderzoek van Supply Chain Magazine en adviesbureau Buck Consultants International, bevestigt wat hoofdredacteur en trendwatcher Martijn Lofvers al langer ziet gebeuren.
‘Sinds de pandemie en de daaruit voortvloeiende verstoringen in wereldwijde supply chains, staan zaken als nearshoring en onshoring hoog op de agenda. In de VS, waar we ook veel lezers hebben, speelt dit al langer en wordt er door bureaus als Gartner en McKinsey regelmatig onderzoek naar gedaan. Wat de plannen van bedrijven hier in Europa zijn en hoe zich dat verhoudt tot die in de VS, daarover is veel minder bekend. Met dit onderzoek hebben we dit boven tafel gehaald. We hebben ook inzichtelijk gemaakt wat de verschillen zijn tussen sectoren en wat de invloed is van de bedrijfsstrategie.’
Inzoomend op de onderzoeksresultaten blijkt dat de tendens naar reshoring weliswaar breed wordt gevoeld, maar dat de sprong nog slechts voor een (beperkt) deel van de producten daadwerkelijk wordt gemaakt. Het is dus niet zo dat de genoemde 60 procent zijn hele supply chain footprint gaat omgooien. Toch is er wel degelijk iets aan de hand, stelt Patrick Haex van Buck Consultants International, die het onderzoek mede heeft opgezet. ‘CEO’s van grote bedrijven zijn tijdens de pandemie enorm geschrokken toen ze merkten hoe kwetsbaar hun supply chains eigenlijk zijn. … … …
Verder lezen?
Het volledige artikel (5 pagina’s) is exclusief te lezen voor leden van Supply Chain Magazine. Heb je al een lidmaatschap? Log dan hier in.
>> https://www.supplychainmagazine.nl/magazines/
Nog geen lid en wel nieuwsgierig naar de rest van het artikel? Neem nu direct een lidmaatschap op Supply Chain Magazine! >>