De Stelling: In 2023 heeft helft merkproducenten geïnvesteerd in transport visibility-platforms
De technologieën van control towers, visibility en machine learning in supply chain planning staan volop in de belangstelling. Supply Chain Magazine legde enkele voorspellingen hierover van bekende analistenbureaus voor aan een aantal supply chain-directeuren in Nederland. Deze week een stelling van Gartner over investeringen in real-time transport visibility-platforms.
‘In 2023 zal 50 procent van de producenten/leveranciers van merkproducten hebben geïnvesteerd in real-time transport visibility-platforms, die dynamisch de verwachte aankomstmomenten (ETA) doorgeven.’
Freek van Iersel, Supply Chain Director Electronics EMEA bij Signify:
‘Ik denk dat hier een onderscheid moet worden gemaakt tussen de distributiekanalen. Producenten die direct-to-consumer leveren zullen hier zeker in investeren, maar producenten die hun last mile uitbesteden en op voorraad produceren, zullen dit uiteraard niet zo snel doen.’
Roland van Bussel, COO bij Moonen Packaging:
‘Visibility wordt steeds belangrijker om tijdig te kunnen anticiperen op grilligheid in de supply chain, maar zeker ook om CO2-uitstoot inzichtelijk te maken en zowel downstream als upstream de ketenpartners te beïnvloeden.’
Olav Gribnau, Supply Chain Director Northern Europe bij Hero Group:
‘Ik geloof eerder dat dit vanuit de transportondernemingen komt of via de brokers in transport. Die data zullen zeker geïntegreerd worden in de warehouse-operaties. Zelf vraag ik me af of het vanuit supply chain planning-oogpunt echt noodzakelijk is om een exacte ETA te hebben: er zullen altijd buffers (lees: voorraden) tussen transport en productie of de klant zitten. Voor operationele aansturing en scheduling is een goede ETA natuurlijk wel handig.’
Sikko Zoer, Vice President Global Supply Chain, Distribution & Logistics bij Medtronic:
‘Je ziet een sterke trend in de markt om te investeren in transport visibility-platforms. Vraag is of veel bedrijven hier niet de klassieke fout gaan maken door veel te verwachten van een toolimplementatie zonder andere voorwaarden ten aanzien van processen, data, beleid en organisatie in te vullen. Dit zal bepalend zijn of een ETA uiteindelijk betrouwbaar is. En daar is het tenslotte om begonnen.’
Robert-Frans Niers, Corporate Director Plan & Deliver a.i. bij Zeelandia:
‘Hier geldt de vraag welke toepassing men voor ogen heeft en om welk type bedrijf het gaat. Voor een retailer of producent die de goederen dagelijks aflevert aan de winkel is het zeker een belangrijk hulpmiddel. Maar voor producenten die leveren aan distributeurs gelden andere verwachtingen. Real-time transport visibility-systemen klinken dan interessant, maar hoeven het niet per se te zijn. Veel belangrijker is de vraag welke actie volgt uit een potentiële laatlevering, zeker als het intercontinentale of continentale transporten betreft. Kunnen we de laatlevering voorkomen? Moeten we de goederen prioriteit geven in ons dc? Als dat niet is ingeregeld, dan hebben real-time leveringen mijns inziens minder waarde. In dat geval moet er een organisatie omheen worden gebouwd die in staat is om verstoringen niet alleen te signaleren, maar vooral ook op te kunnen lossen en voorkomen. Hier is vaak een cruciale rol weggelegd voor de transporteur, zowel bij zee- als wegtransport.’
Ardjan van der Blonk, Supply Chain Director bij Alliance Automotive Services:
‘ETA’s zullen in de toekomst beter en dynamischer worden. Per industrie zal het tempo waarin dit gebeurt, verschillen. In 2023 zie ik nog niet dat 50 procent van de producenten of leveranciers dit gaat waarmaken. Temeer omdat producenten laat in het proces confirmeren welk deel van de productie waar naartoe gaat. In onze branche wordt prioriteit gegeven aan Original Equipment Manufacturers.’
ieter Aarts, Head of Global Supply Chain & Inventory bij Kaspersky:
‘Eens, en misschien wel een hoger percentage? Het wordt bijna een soort commodity waarop logistieke partijen moeten schakelen, lees: investeren.’