Kramp en Quooker: werken aan de veerkracht in de supply chain
Hoe houd je je supply chain overeind als die ontregeld raakt? Kramp vertelt tijdens de SCM Talkshow dat alle elf warehouses met elkaar zijn verbonden, zodat het totale assortiment voor elke klant beschikbaar is. Als een artikel toch niet beschikbaar blijkt, is het de kunst om een goed alternatief aan te bieden. Quooker zet in op verbetering van de communicatie met leveranciers. ‘Wij laten hun weten dat we partners zijn, zodat we samen kunnen werken aan oplossingen.’
Door Marcel te Lindert
Kramp levert onderdelen voor land- en tuinbouwmachines en is dus onderdeel van de levensmiddelenketen. Die staat flink onder druk sinds de inval van Rusland in Oekraïne. ‘Wij hebben medewerkers in beide landen, dus ook in Oekraïne. Een aantal medewerkers is gevlucht, maar er zijn ook medewerkers gebleven. Die voelen zich verantwoordelijk en proberen de levensmiddelenketen te laten doordraaien. Veel boerenbedrijven werken gewoon door’, zegt Nico Kuipers (foto), director global supply chain bij Kramp Group.
Hoge nikkelprijs
Ook bij Quooker is de impact voelbaar. Op de dag van de inval heeft Michiel van Veen, sinds 1 februari de nieuwe chief supply chain officer bij de kranenproducent, direct gecheckt of Quooker leveranciers in de twee landen had. ‘Dat was gelukkig niet het geval, maar indirect is de impact wel degelijk groot. Niet alleen onze leveranciers zijn belangrijk, maar ook de leveranciers van onze leveranciers. Denk aan grondstoffen zoals nikkel, wat in roestvrijstaal en dus ook in onze kranen zit. De nikkelprijs is door het dak gegaan. Die hele markt ligt op z’n gat.’
Om de gevolgen tot een minimum te beperken, zoekt Quooker de samenwerking met leveranciers op. ‘Wij laten hun weten dat we partners zijn, zodat we samen kunnen werken aan een oplossing. Is de hoge nikkelprijs een tijdelijk of structureel probleem? Leidt die tot paniek in de keten of niet? Hoe kunnen we ons indekken tegen dit soort ontwikkelingen? Daarover gaan onze gesprekken met leveranciers op dit moment’, verklaart Van Veen.
Forecast delen
Wat in crisissituaties helpt, is een goede relatie en een goede communicatie met leveranciers. Quooker gebruikt het platform van Tradecloud voor onder meer inzicht in de status van orders. ‘Een order over de schutting richting de leverancier gooien, is niet meer voldoende’, stelt Tonnis de Boer, managing director van Tradecloud. ‘Vaak weet die leverancier allang dat hij niet kan leveren, alleen weet jij dat nog niet. Dat leidt tot tijdverlies in de keten. Juist in deze tijd is meer communicatie nodig. Laat je leveranciers weten wat je de komende maanden gaat produceren. Deel je forecast, zodat de leverancier zijn eigen proces daarop kan afstemmen.’
Een platform voor het delen van data met leveranciers helpt ook om een toekomstige groei te faciliteren. ‘Wij groeien jaar na jaar met dubbele cijfers’, legt Van Veen uit. ‘Dat betekent dat we moeten opschalen in volumes, maar ook in professionaliteit. Dat geldt met name wat de samenwerking met leveranciers betreft. Die mag niet stroperig worden. Daarom is automatisering belangrijk. Wij hebben één portal waar de masterdata, contracten en forecasts staan. Daardoor ontstaat een ‘‘single version of the truth’’.’
Out-of stocks
Al voordat de oorlog in Oekraïne uitbrak, kampten veel supply chains met tekorten aan containers, mensen en onderdelen zoals chips. Ook Kramp ondervindt daarvan nog steeds de nodige hinder. ‘Out-of-stocks zijn iets van alle tijden, maar nu zijn de problemen extra groot’, meldt Kuiper, die de software van Slimstock gebruikt om de voorraden op peil te houden. ‘We hebben elf warehouses waarin een half miljoen producten op voorraad liggen. Natuurlijk liggen die niet overal op voorraad. Dat is ook niet nodig, want de agrimarkt in Finland is totaal anders dan die in Italië.’
Kuiper laat weten dat de harde kern van het assortiment overal op voorraad ligt, maar dat daarnaast elk warehouse producten heeft liggen die specifiek zijn voor de lokale markt. ‘We hebben alle elf warehouses aan elkaar verbonden, zodat die onderling aan elkaar kunnen leveren. Daardoor kunnen we in de hele markt een groter assortiment aanbieden dan lokaal op voorraad ligt. Elk product dat een klant ontvangt, kan dus uit een ander warehouse komen.’
Alternatieven
Kuiper benadrukt dat een out-of-stock niet altijd tot een nee-verkoop hoeft te leiden. ‘Het gaat er ook om dat je als groothandel alternatieven kunt aanbieden. Daarvoor is intelligentie in de processen, in de masterdata en in de organisatie nodig. We moeten niet alleen kijken naar de vraag naar een onderdeel, maar ook naar het gebruik ervan. Waarvoor wordt het onderdeel toegepast? Welke klus moet daarmee worden geklaard? Kan dat ook met een ander onderdeel? En heeft de klant nog meer artikelen nodig? We moeten meer op zoek naar de dwarsverbanden tussen de artikelen.’
Slimstock ziet meer bedrijven kampen met verstoringen in de supply chain. Salesdirector Jan Kraaijeveld komt bij groothandels die opeens een deel van de afzet zien wegvallen of last ondervinden van de hoge gasprijzen. ‘Ik was onlangs bij een kartonfabriek die stilstaat om dat de productie van karton door de hoge gasprijzen niet meer rendabel is. En ik kom bij groothandels waar het hoofd voorraadbeheer als belangrijkste taak heeft om de voorraad te beschermen. Hij bepaalt hoe de beschikbare voorraad over de verschillende kanalen wordt verdeeld.’
Wake-up call
Voor Quooker is de situatie in Oekraïne een wake-up call. Wat is het volgende onheil dat op ons afkomt? ‘De Brexit hebben we eerder al gehad en nu dus Oekraïne. Is straks Taiwan aan de beurt? We hebben daar enkele grote leveranciers zitten. We zijn nu bezig met het opstellen van back-up scenario’s en het zoeken naar alternatieve leveranciers. Zodat we als bedrijf altijd door kunnen als onverhoopt een conflict uitbreekt tussen China en Taiwan.’
Het volledige interview met Quooker en Tradecloud is te bekijken op YouTube: https://youtu.be/HHfuKClZj04, net als het gesprek met Kramp en Slimstock: https://youtu.be/DNmuuxKb8qA.