Niels Maas, Mepal: ‘Alleen op hoofdlijnen managen, past niet in onze organisatie’

Niels Maas

Mepal, leverancier van producten voor het bewaren en meenemen van eten en drinken, groeit hard in bestaande markten en ontwikkelt tegelijkertijd nieuwe. Tel dat op bij een hernieuwing van het ICT-landschap en het is duidelijk dat de dagen van COO Niels Maas zich snel vullen met allerlei strategische uitdagingen. En dat terwijl de kracht van Mepal van oudsher juist is om uit te blinken in de details. Hoe combineert hij die twee kanten van zijn werk?

Maas studeerde Technische Bedrijfskunde aan de TU/Eindhoven. Hij begon zijn carrière bij SHV, waar hij al snel verantwoordelijk werd voor de supply chain van de Makro-organisatie. Toen SHV die aandelen verkocht aan de Duitse Metro Groep, kwam hij niet veel later in de Duitse organisatie terecht. Hij had er diverse regiofuncties als supply chain director. In de periode waarin hij verantwoordelijk was voor Oost-Europa en Rusland leerde hij niet alleen wat er komt kijken bij het aanboren van nieuwe geografische markten, maar ook hoe je moet handelen in een crisis.

‘Er gebeurde daar van alles: grote fraudesituaties, een burgeroorlog in Oekraïne waarbij een magazijn platbrandde nadat het werd beschoten… Ik heb daar geleerd dat je veel verschillende scenario’s achter de hand moet hebben, want dingen lopen nooit zoals je denkt. Je hebt bovendien een stevig partnernetwerk nodig dat je uit de brand helpt als het er echt om gaat.’

Toen Metro ging reorganiseren en nieuwe functie-indelingen bedacht, vond Maas het tijd om zijn bakens te verzetten. Hij startte een b2b-marktplaats en niet veel later richtte hij zijn eigen consultancybureau op dat bedrijven hielp bij hun internationale expansie. Zo kwam hij op een gegeven moment bij Mepal in Lochem terecht. Het bedrijf richt zich op vier productwerelden: bewaren, onderweg, op tafel en voor kinderen.

Mepal werd zeventig jaar geleden opgericht door een Deen die door werk en de liefde in Nederland was gaan wonen. Hij zag dat de markt in producten voor het bewaren en meenemen van eten en drinken hier nog onderontwikkeld was. Inmiddels rekent Mepal naast de Benelux ook Duitsland en Oostenrijk tot haar thuismarkten. Daarnaast is er een hele serie exportlanden. … … …

Verder lezen?

Niels Maas

Het volledige 6-pagina-interview met Niels Maas is exclusief te lezen voor (digitale) abonnees. Heb je al een abonnement? Log dan hier in. >> https://www.supplychainmagazine.nl/magazines/

Nog geen abonnee en wel nieuwsgierig naar de rest van het verhaal? Neem nu een abonnement!
>>
https://shop.supplychainmedia.eu/product/digitaal/