Nieuw dc Aldi markeert eindfase supply chain-strategie

Aldi

Met de ingebruikname van een gloednieuw mega-dc van 48.000 m2 in Deventer zet supermarktketen Aldi een belangrijke stap in de supply chain-strategie die het in 2019 in Nederland inzette. ‘Voor de bevoorrading van al onze 500 winkels zijn we van negen naar zes distributiecentra gegaan’, zegt Managing Director Supply Chain Management Antoine Doppenberg. ‘Als straks ook de verhuizing van het dc in Drachten naar Groningen is gerealiseerd, hebben we het voor ons ideale distributienetwerk staan waarmee we onze groeiambities kunnen verwezenlijken.’ Tijdens de feestelijke opening van het dc, afgelopen vrijdag, gaf hij samen met Director Logistics Leonie van Heijningen uitleg over de gemaakte keuzes en hoe het dc past in de nieuwe supply chain-strategie.

Door Harm Beerens

In het Nederlandse supermarktlandschap positioneert Aldi zich als een echte discountretailer. Dat wil zeggen: op efficiency gerichte winkels, een compact assortiment en geen thuisbezorgservice, maar wel hoge kwaliteit, veel voordeel en zo laag mogelijke prijzen. Dit vertaalt zich ook naar de magazijninrichting, vertelt Van Heijningen (foto). ‘Hier in Deventer liggen ongeveer 1700 artikelen op voorraad. Dit zijn voornamelijk snellopers. Een groot deel dat binnenkomt vanuit onze leverancier gaat nog dezelfde dag of een dag later naar de winkels. We hebben hier uiteraard flink aan gerekend, maar met dit assortiment en onze hoge omloopsnelheid loont het zich niet om hier een gemechaniseerd hoogbouwmagazijn voor neer te zetten. Wij hebben daarom voor een grotendeels handmatige pick-by-voice-operatie gekozen met ondersteuning van semi-automatische orderpicktrucks oftewel AGV’s.’

Supply chain-denken

Het nieuwe dc in Deventer is een belangrijke stap in de transitie naar het supply chain-denken dat een paar geleden bij Aldi in gang werd gezet. ‘Toen ik eind 2018 bij Aldi kwam, was er nog geen overkoepelende supply chain-afdeling en werd alles nog decentraal gepland’, meldt Doppenberg (foto). ‘Winkels gaven nog zelf hun bestellingen door en iedere regio beheerde zijn eigen dc- en winkel-replenishment process. Hier zijn inmiddels flink wat stappen in gezet. De besteladviezen voor de winkels worden nu vanuit ons hoofdkantoor in Culemborg beïnvloed en ook de dc-bestellingen zullen binnen een half jaar allemaal centraal worden verstuurd. Hiermee nemen we filiaalleiders werk uit handen en kunnen we ook beter anticiperen op veranderingen in de vraag als gevolg van weer, feestdagen en promoties. Door centraal te plannen, kunnen we bovendien forecasts delen met toeleveranciers en daarmee opslingereffecten voorkomen. Dat leidt tot lagere kosten en een betere beschikbaarheid in onze winkels.’

Zes dc’s meest efficiënt

Het nieuwe dc in Deventer vervangt twee Aldi-dc’s in Groenlo en Ommen, waardoor het totaal aantal op zes komt. ‘We hadden eerst negen dc’s, maar uit de netwerkstudies die we hebben gedaan, blijkt dat we onze winkels het meest efficiënt vanuit zes dc’s kunnen gaan bevoorraden. Met grotere dc’s zoals deze in Deventer worden meer winkels bevoorraad. Hiermee creëer je een hogere omloopsnelheid en kun je in totaal met minder veiligheidsvoorraad toe. Artikelen liggen dan minder lang in het dc en komen gemiddeld dus verser aan in de winkels. We gaan binnenkort nog één nieuw dc openen, in Groningen, ter vervanging van dat in Drachten. Dan zijn we ook klaar om de groeiambities te gaan verwezenlijken die we hebben voor de komende jaren.’

Diepvriesproducten insourcen

Dat Aldi meer vanuit een landelijke supply chain-gedachte zijn winkels gaat bevoorraden, blijkt ook uit het feit dat straks vanuit Deventer alle winkels van diepvriesproducten worden voorzien. ‘Diepvries stelt zulke specifieke eisen aan je dc, daar ga je niet op iedere magazijnlocatie een afdeling voor inrichten. We hebben dit momenteel nog uitbesteed aan een aantal logistiek dienstverleners, maar met de geavanceerde diepvriesfaciliteiten hier in Deventer kunnen we dit terughalen. We zijn dan zelf in de lead voor de replenishment en magazijnoperatie en niet meer afhankelijk van een derde partij die naast Aldi ook voor andere partijen werkt. Ook dit zal uiteindelijk weer gunstig zijn voor de beschikbaarheid in de winkels.’

Voor het transport richting winkels werkt Aldi met eigen vrachtwagens, maar het transport van diepvriesartikelen heeft het uitbesteed aan twee logistieke partners. Dit blijft ook zo, zegt Doppenberg, ook al wordt de opslagfunctie dan geïnsourcet. ‘Bij diepvriesartikelen heb je met relatief grote pieken en dalen in de vraag te maken, die zijn door een externe transportpartij beter op te vangen.’