Advies aan supply chain-talenten: pas op voor de generatiekloof

supply chain-talenten

De talenten van vandaag zoeken zingeving en willen impact maken – impact op het bedrijf en op de maatschappij. Dat kan wrijving opleveren met hun leidinggevenden die anders in de wereld staan. Tijdens een workshop voor de Top 26 van supply chain-talenten in Nederland waarschuwde Jennifer Dijkstra van DPA voor deze ‘belevingskloof’. ‘Lang niet alle bedrijven zijn erop toegerust om te bieden wat talenten willen.’ 

Door Marcel te Lindert

In december presenteerde Supply Chain Magazine in samenwerking met detacheringsbureau DPA een lijst met 26 supply chain-talenten in Nederland. In Veenendaal kwam vrijdag een groot deel bijeen om met elkaar het gesprek aan te gaan over de zaken die hen bezighouden. ‘De lijst is tot stand gekomen in samenwerking met jullie leidinggevenden’, sprak chief trendwatcher Martijn Lofvers in zijn welkomstwoord aan de talenten. ‘We hebben hen slechts één vraag gesteld: welke talenten inspireren jou? In hun antwoorden staan jullie namen.’

Belevingskloof

De vraag is of alle supply chain-talenten een paar maanden later nog steeds in de gunst staan bij hun leidinggevenden. Jennifer Dijkstra, business unit manager supply chain bij DPA, waarschuwde voor een ‘belevingskloof’ tussen de verschillende generaties. ‘Wij merken dat binnen veel bedrijven een spanningsveld ontstaat. De talenten van vandaag zijn jonge, ambitieuze mensen die soms moeilijk tevreden zijn te houden. Lang niet alle werkgevers zijn erop toegerust om te bieden wat talenten willen. Zij kijken anders naar de wereld en beleven die anders.’

Dijkstra heeft zelf onderzoek gedaan naar de huidige generatie ‘millennials’. ‘Het indelen van mensen in generaties helpt om te ontdekken wat de huidige talenten willen. Wat zijn hun drijfveren? Wat typeert hen? Daaruit blijkt dat talenten ambitieus zijn, willen doorgroeien en perspectief willen hebben, maar ook dat ze verbinding zoeken, graag samenwerken en soms ook twijfelen’, stelt Dijkstra.

Impact maken

Onderzoek laat zien waar millennials energie van krijgen: een goede werksfeer (32 procent), betekenisvol werk (30 procent) en persoonlijke en professionele ontwikkeling (24 procent). Een goede werksfeer en ontwikkelingskansen zijn zaken die alle medewerkers willen, maar de wens om betekenisvol werk te verrichten is kenmerkend voor millennials. ‘Zij willen werken bij een organisatie die impact maakt. Millennials willen niet alleen maatschappelijke impact maken, maar ook persoonlijk. Ze willen dat hun werk het verschil maakt. Dat is voor millennials veel belangrijker dan voor eerdere generaties.’

Leidinggevenden komen meestal uit Generatie X of de generatie erna, de Pragmaten. Zij zijn doorgaans nuchter, realistisch en doelgericht, terwijl millennials zingeving zoeken. ‘Stel je voor dat een talent dat zingeving zoekt is gekoppeld aan een nuchtere leidinggevende die daar niet zoveel van moet weten. Dat kan wrijving veroorzaken. Niet omdat het talent iets fout doet, maar omdat het talent van een andere generatie is. Wees je ervan bewust dat zo een kloof kan ontstaan.’

Dialoog over carrière

supply chain-talenten Het advies van Dijkstra gaf stof tot nadenken. De talenten spraken onderling over de kloof die zij zelf ervaren, maar ook over trends in supply chain en hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Op dat punt had Johan Smits van KPMG (foto rechts) nog een belangrijk advies: ga met je leidinggevende de dialoog over je carrière aan. ‘Ik ben daar zelf veel te laat mee begonnen, maar ik heb later als leidinggevende wel dergelijke dialogen met talenten gevoerd. Waar willen zij over drie of vijf jaar staan? Welke stappen moeten ze zetten om daar te komen? Dat heeft tot geweldige gesprekken geleid.’

Smits gaf de talenten daarnaast het advies om goed na te denken over de factoren die hen energie geven. De een krijgt energie als hij zijn creativiteit kwijt kan, de ander haalt juist energie uit de samenwerking met collega’s. ‘Iedereen heeft zijn persoonlijke voorkeur en stijl. Leer die van jezelf kennen’, aldus de partner van KPMG, die bijval krijgt van Lofvers. ‘Ga op zoek naar je ‘’ikigai’’. Dat is het Japanse woord voor de reden van je bestaan. Waar houd je van? Waar ben je goed in? Waarvoor word je betaald? En wat heeft de wereld nodig? Ga op zoek naar de antwoorden op deze vier vragen.’

Economische groei

Lofvers beloofde de talenten vaker met elkaar in gesprek te brengen, bijvoorbeeld tijdens het inNOWvate Supply Chain Event op 19 mei of eens per maand tijdens een digitaal spreekuur. En hij drukte de talenten op het hart om hun kansen te grijpen. ‘Wij staan aan het begin van de zesde golf van Kondratieff. Dat betekent een periode van twintig jaar met enorme economische groei. Het bedrijfsleven zal sterk veranderen. Veel bedrijven met oude businessmodellen zullen omvallen, wat kansen biedt voor nieuwe bedrijven met nieuwe businessmodellen. Talenten hebben het tij mee. Het voordeel is dat ze geen ervaring hebben. Want ervaring is alleen maar ballast.’

supply chain-talenten