Picnic blijft forse verliezen lijden
Boodschappenbezorgdienst Picnic leed met haar activiteiten in Nederland en Duitsland in 2020 een verlies van ruim 44,8 miljoen euro. Dat blijkt uit de jongste jaarrekening van het bedrijf, die 7 januari via de Kamer van Koophandel werd geopenbaard.
In 2019 leed Picnic ook al een fors verlies van 49 miljoen euro. Pijnlijk voor Picnic is dat dit verlies in dat jaar nog eens 5,8 miljoen euro hoger uitviel dan het bedrijf begin vorig jaar meldde. Bij het opstellen van de meest recente jaarcijfers bleek dat er een jaar eerder een rekenblunder – een ‘material misstatement’ – was gemaakt.
Hoewel de verliezen aanzienlijk zijn, verdubbelde de omzet in 2020 wel bijna, tot een bedrag van 455 miljoen euro. Het overgrote deel van die omzet werd gehaald in Nederland (377 miljoen euro, +80 procent ten opzichte van het jaar ervoor), tegenover 78 miljoen in Duitsland (3,5 maal zoveel).
Kapitaalinjecties
Overigens kan Picnic zich deze verliezen nog wel permitteren. Dankzij kapitaalinjecties van investeerders, waaronder 600 miljoen euro afgelopen september, beschikt het bedrijf nog over voldoende buffers. Hoewel de solvabiliteit van Picnic van bijna 80 naar 56 procent zakte, is dat volgens analisten nog steeds zeer solide te noemen.