Vision Direct ontwikkelt eigen logistiek IT-systeem
Online lenzenwinkel Vision Direct ontwikkelde de afgelopen tijd een eigen logistiek IT-systeem. Het maakte daarvoor gebruik van het platform van het Rotterdamse softwarebedrijf Mendix. Een nieuw ERP handelt voortaan alle back-end processen van het bedrijf af, inclusief de orderverwerking voor winkels en webshop.
Omdat Vision Direct geografisch flink verspreide activiteiten heeft, is het van belang dat de magazijnen zo efficiënt mogelijk zijn. Met behulp van het low-code-platform van Mendix bouwde het bedrijf daarom een toepassing voor orderverwerking die in elk magazijn wordt gebruikt. Het systeem zorgt ervoor dat de voorraad efficiënt tussen locaties wordt verplaatst, inkooporders tijdig worden verzonden en facturen op tijd worden betaald. Hierdoor zijn veel handmatige processen geautomatiseerd. Dat scheelt tijd en voorkomt menselijke fouten.
Integratie met andere software
Het nieuwe ERP-systeem kan daarnaast ook worden geïntegreerd met software van andere partijen die in het magazijn wordt gebruikt, bijvoorbeeld voor het maken van labels, het pakketbeheer en het beheren van magazijnlocaties. Dit zorgt ervoor dat wat de klant aan de voorkant van de website van Vision Direct ziet, is gekoppeld aan wat het personeel in het fulfilment centrum ziet. Javid Sangra, Senior Product Manager: ‘Bij Vision Direct gebruiken we veel verschillende oplossingen en software in onze back-end processen en Mendix integreert naadloos met elk van hen. Dat is echt een groot voordeel voor ons.’
Vision Direct ontvangt elke week meer dan 50.000 bestellingen. ‘Het ERP-systeem dat we op basis van Mendix hebben gebouwd, zorgt ervoor dat onze magazijnen en fulfilment centra allemaal met elkaar communiceren en zo efficiënt mogelijk werken. Hierdoor kunnen we bestellingen sneller bij klanten bezorgen en krijgen deze klanten ook altijd het juiste product’, aldus Sangra. Omdat gewerkt werd met een low-code-platform konden razendsnel applicaties gerealiseerd worden die ook precies aansluiten bij de werkwijze van Vision Direct.
Voorraadbeheer voor 300 winkels
De retailer gebruikte Mendix ook om een systeem te bouwen dat het Italiaanse magazijn van het bedrijf helpt om bestellingen van het moederbedrijf, EssilorLuxottica, af te handelen. EssilorLuxottica heeft bijna 300 winkels in Italië en maakte Vision Direct verantwoordelijk voor het aanvullen van de voorraad en de orderverwerking voor elk van deze winkels. Met Mendix werd een applicatie gebouwd om dit proces zo eenvoudig en efficiënt mogelijk te maken.
Het systeem is erop ingericht om nieuwe orders aan te nemen en dataprognoses te gebruiken om precies te bepalen wat elke winkel wanneer nodig heeft. De applicatie verzamelt vervolgens de orders voor elke winkel in één zending en zorgt ervoor dat deze wordt afgeleverd op het moment dat de winkel de producten nodig heeft. Dit geautomatiseerde proces handelt 5000 bestellingen per week af, van herhaalorders tot eenmalige bestellingen in de winkel.
Proces stroomlijnen
‘Het beheren van de orderafhandeling van zo’n groot aantal winkels kan een lang en moeilijk proces zijn’, zegt Stephen Irven, head of ERP development bij Vision Direct. ‘Met de Mendix-applicatie is dit juist niet het geval. Met behulp van data en automatisering kunnen we het proces stroomlijnen en zo efficiënt mogelijk maken. Elke bestelling is altijd nauwkeurig en wordt op tijd in elke winkel afgeleverd’, aldus Irven.