Gorillas bezorgt nu ook de Jumbo-boodschappen razendsnel thuis
Jumbo Supermarkten gaat samenwerken met flitsbezorger Gorillas. De supermarktketen uit Veghel biedt klanten in Nederland en Vlaanderen de mogelijkheid online bestelde boodschappen in een mum van tijd thuis te laten bezorgen door de fietskoeriers van Gorillas. Jumbo start daarvoor dit kwartaal al met de levering van een groot deel van zijn assortiment aan het bezorgbedrijf, waaronder verschillende A-merk-, huismerk-, biologische en La Place-producten.
Gorillas is op dit moment actief in elf Nederlandse en twee Belgische steden. Hier woonachtige Jumbo-klanten kunnen via de Gorillas-app hun boodschappen bestellen. Die boodschappen komen uit een magazijn (een zogeheten ‘dark store’, red.) in de buurt. Een fietskoerier van de flitsbezorger zorgt er vervolgens voor dat de boodschappen binnen 10 minuten bij de klant thuis worden afgeleverd. Gorillas – een Duitse start-up – heeft al aangekondigd haar diensten dit jaar in zowel Nederland als Vlaanderen te willen uitbreiden.
Inspelen op behoefte van de klant
‘We merken dat onlineklanten in de grote steden op bepaalde momenten behoefte hebben aan het razendsnel thuisbezorgd krijgen van hun boodschappen. De wensen van de klant staan bij Jumbo altijd centraal en daarom bewegen we graag mee met veranderingen in de markt’, verklaart CEO Frits van Eerd van Jumbo. Gorillas onderscheidt zich volgens hem door een hoog serviceniveau en een klantgerichte benadering. ‘Door deze samenwerking kunnen we onze service verder uitbreiden en vergroten we de keuzemogelijkheden voor onze onlineklanten.’
Een samenwerking met een grote retailer als Jumbo is voor Gorillas overigens niet nieuw. Eerder sloot de flitsbezorger al overeenkomsten met bijvoorbeeld Tesco in Groot-Brittannië en Casino Group in Frankrijk. De samenwerking in Nederland met Jumbo gaat nog dit kwartaal van start en wordt snel opgeschaald. De overeenkomst bevat ook afspraken over het bundelen van marketingactiviteiten. Beide partijen zien kansen voor het uitbouwen van hun proposities voor de klant, het versterken van de digitale klantrelatie en gezamenlijke locatieontwikkeling.
Invechten in markt
Kagan Sümer, oprichter en CEO van Gorillas, laat weten ‘enorm trots’ te zijn op de samenwerking met Jumbo. Veel geld zal het de start-up vooralsnog echter niet opleveren. De meeste flitsbezorgers brengen per bestelling 1,80 euro bezorgkosten in rekening. Een bedrag dat volgens retail-expert Rupert Parker Brady op termijn niet houdbaar is, meldt hij in het AD. De samenwerking met Jumbo is voor Gorillas dan ook vooral een manier zich in te vechten in de markt, om zo concurrenten als Flink, Zapp en Getir voor te blijven. Uiteindelijk blijft vermoedelijk alleen de grootste flitsbezorger bestaan.