Pandemie dwingt bedrijven tot andere transportkeuzes

Pandemie dwingt andere transportkeuzes

Torenhoge tarieven, afsluiting van havens en congestie bij containerterminals hebben veel verladers ertoe verleid om het containerschip uit China te verruilen voor de trein. De infrastructuur van de Nieuwe Zijderoute was echter niet berekend op de toevloed aan containers, met wekenlange vertragingen als gevolg. Sommige verladers keren weer terug naar zeevracht, ook al zijn de problemen daar nog lang niet opgelost. Voor andere is opeens de truck een aantrekkelijke optie geworden.

Modemerk Ydence maakte begin 2020 voor het eerst gebruik van de Nieuwe Zijderoute. Binnen drie weken na vertrek uit de Chinese fabrieken stond de nieuwe kledingcollectie op de stoep in Amsterdam. Zes collecties lang bleek de trein uit China een aantrekkelijke en betrouwbare vervoerswijze – niet zo duur als luchtvracht, maar sneller dan zeevracht.

De zevende keer ging het faliekant mis. De najaarscollectie van 2021 arriveerde zeven weken te laat in Nederland. Dat is erg veel voor een modemerk dat vier keer per jaar een nieuwe collectie uitbrengt. ‘Gelukkig hebben we in tien jaar tijd een heel trouwe fanbase opgebouwd’, zegt Lara de Graaf, oprichter en Managing Director van Ydence.

‘Onze fans waren bereid te wachten en bleven in de winkel vragen om de nieuwe collectie. Met als resultaat dat ook retailers bleven vragen waar de kleding bleef. Dat is onze redding geweest. Als we nu net waren gestart, hadden we na zeven weken niet meer hoeven te leveren. Dan was het klaar geweest met Ydence.’

Ydence is gebaseerd op een businessmodel dat weinig vertraging in de supply chain toelaat. De Graaf start pas drie maanden voor uitlevering aan de winkels met het ontwerpen van een nieuwe collectie. Dat is niet zo snel als de koplopers in fast fashion, maar een stuk sneller dan de meeste andere modemerken, die ruim zes maanden voor uitlevering hun collectie al klaar hebben. … … …

Verder lezen?

transportHet volledige 6-pagina-artikel ‘Van boot naar trein naar truck’ is exclusief te lezen voor leden van Supply Chain Magazine. Heb je al een lidmaatschap? Log dan hier in. >> https://www.supplychainmagazine.nl/magazines/

Nog geen lid en wel nieuwsgierig naar de rest van dit managementartikel? Neem dan nu een lidmaatschap op Supply Chain Magazine. >>