ID Cloud-platform Nedap creëert zichtbaarheid van de voorraad
Nedap, marktleider in RFID-oplossingen (radio-frequency identification), heeft eind september haar iD Cloud-platform gelanceerd. Het is een geïntegreerde suite van SaaS-oplossingen (Software as a Service) die speciaal is ontwikkeld voor RFID-technologie. Nedap iD Cloud stelt retailers in staat om een optimale zichtbaarheid van de voorraad te creëren zonder enige verspilling of derving.
Het platform volgt de productbewegingen van alle items in de supply chain, of het nu in een winkel of een distributiecentrum is of om antidiefstaldata gaat, en verzamelt die gegevens in een gecentraliseerde voorraadopslagplaats in de cloud. Het platform wordt inmiddels in meer dan 10.000 winkels wereldwijd gebruikt.
Nedap iD Cloud is volgens het bedrijf het enige schaalbare enterprise-platform dat alle elektronische productcodes en de geschiedenis van individuele producten op één plaats verzamelt om zichtbaarheid van de voorraad te creëren met behulp van RFID-technologie.
Het iD Cloud-platform bestaat uit vier gespecialiseerde oplossingen. Dit zijn ‘iD Cloud Store’, dat het voorraadbeheer in de winkel digitaliseert, ‘iD Cloud Supply Chain’, dat zich richt op automatisering van de supply chain, ‘iD Cloud Loss Prevention’, dat moderne en datagestuurde diefstalpreventie mogelijk maakt en ‘iD Cloud Omnichannel’, dat is geïntegreerd met online ordermanagementsystemen.
Duidelijke verandering
Denimmerk G-Star RAW is een van de merken die het afgelopen halfjaar het Nedap iD Cloud-platform heeft geïmplementeerd. ‘Als merk moet je e-commerce en traditionele retail integreren om een soepele winkelervaring te creëren voor de hyper connected consument van vandaag’, aldus Barry van Wijk, Head of Retail Operations bij G-Star RAW.
‘We zien een duidelijke verandering in de traditionele rol van winkels. Vroeger was de winkel de plek bij uitstek om een product te passen en vervolgens te kopen, maar tegenwoordig is de functie van winkels veel uitgebreider geworden. Winkels vormen een belangrijk onderdeel in het creëren van een volledige omnichannel-merkervaring. Zo dienen onze winkels tegenwoordig ook als mini-distributiecentra waardoor onze klanten een artikel dat ze net online hebben gekocht, gemakkelijk kunnen ophalen in de dichtstbijzijnde winkel of binnen een dag kunnen laten bezorgen.’