Trends in supply chain: kijk naar je innovatie-drivers

innovatie-drivers

Van blockchain tot robotic process automation en van 3D-printing tot machine learning. Op welke trends moet je inzetten om je supply chain vooruit te helpen? Chief-trendwatcher Martijn Lofvers van Supply Chain Media adviseert de bezoekers van de vakbeurs ICT & Logistiek om te onderzoeken welke innovatie-drivers relevant zijn voor hun eigen supply chain. Die boodschap zet de bezoekers aan tot nadenken. ‘Ik ga nog eens kritisch naar onze innovatie-drivers kijken.’

Door Marcel te Lindert

De economische krimp die na het uitbreken van de pandemie was verwacht, duurde slechts twee kwartalen. Sindsdien groeit de Nederlandse economie weer, het laatste half jaar zelfs met percentages boven de 3 procent. Die groei gaat echter gepaard met grote opslingereffecten in de internationale supply chains. Door oplopende transport- en energietarieven, tekorten aan onderdelen en schaarste aan personeel kampen bedrijven met oplopende kosten. Nu ze die steeds vaker gaan doorberekenen aan klanten, loopt de inflatie op. ‘En als die inflatie doorschiet, belanden we misschien alsnog in een recessie. Helemaal als China besluit om Taiwan aan te vallen’, zegt Martijn Lofvers tijdens zijn lezing over trends in de supply chain.

Innovatie-drivers

De chief-trendwatcher van Supply Chain Media vergelijkt de positie waarin bedrijven nu verkeren met een schip in een storm op zee. Terwijl de ene grote golf op het dek slaat, doemt de volgende golf alweer op. ‘Kijk om je heen. Welke golven komen op jouw bedrijf af? En welke golven zitten daarachter? De kunst is om met je schip tussen die golven door te navigeren’, stelt Lofvers, die hulp biedt in de vorm van een trendkompas. ‘Als je niets doet, laat je je schip meedobberen op de golven. Kies daarom je eigen noorderster en gebruik het trendkompas om de juiste route te bepalen.’

Op het trendkompas staan megatrends zoals globalisering, digitalisering en duurzaamheid die impact hebben op vrijwel elk bedrijf. Maar er zijn ook macrotrends zoals de focus op kostenreductie, personalisatie, gemak of beleving die voor het ene bedrijf relevanter zijn dan voor het andere. Lofvers noemt deze trends de innovatie-drivers. ‘Voor bedrijven die gefocust zijn op optimalisatie van processen, zijn lage kosten en gemak belangrijke innovatie-drivers. Een voorbeeld is Amazon. Jeff Bezos wist jaren geleden al dat hij de concurrentiestrijd alleen kon winnen op basis van de laagste orderpickkosten per SKU. Maar voor bedrijven die gericht zijn op het bieden van service aan klanten, zijn personalisatie en beleving belangrijke innovatie-drivers.’

Afhankelijk van bedrijfsstrategie

Welke innovatie-drivers voor welk bedrijf van belang zijn, hangt af van de bedrijfsstrategie. In essentie kunnen bedrijven kiezen uit drie opties: product leadership, operational excellence en customer intimacy. Bij product leadership ligt de focus op het product, bij operational excellence op de processen en bij customer intimacy op de service aan klanten. Welke strategie een bedrijf ook kiest, de supply chain-strategie moet daarop zijn afgestemd. Dat is niet vanzelfsprekend, benadrukt Lofvers. ‘Bij 80 procent van de bedrijven is de supply chain-strategie niet afgestemd op de bedrijfsstrategie. Vaak hébben ze niet eens een supply chain-strategie en dus ook geen voorraadstrategie. Dat zijn de bedrijven die nu problemen hebben met de leverbetrouwbaarheid.’

In de praktijk gebeurt het vaak dat sales kiest voor customer intimacy, marketing voor product leadership en supply chain voor operational excellence. Lofvers noemt Philips als voorbeeld. ‘Deze multinational wilde alle drie opties tegelijk, maar daarmee scheur je je bedrijf uit elkaar. Kies voor één strategie en zet daar vol op in. Die strategie bepaalt welke innovatie-drivers en dus ook welke trends en technologieën voor jouw bedrijf interessant zijn’, stelt Lofvers.

Kritisch kijken naar innovatie-drivers

Eén van de toehoorders in de volle zaal is Remco Witteveen, directeur supply chain bij ijzerwarengroothandel Isero. Het verhaal over trends en innovatie-drivers heeft hem aan het denken gezet. ‘Ik ga nog eens checken in hoeverre onze innovaties de juiste meerwaarde opleveren voor onze waardepropositie. Door kritisch naar onze innovatie-drivers te kijken, kunnen we mogelijk nog meer halen uit de ontwikkelingen waarmee we bezig zijn.’

Die kritische blik is nodig omdat Isero zowel customer intimacy als operational excellence nastreeft. Dat betekent in de praktijk dat Isero vrij ver gaat in de service aan klanten. ‘Klanten kunnen hun voorkeuren aangeven, wij gaan daarin zo ver mogelijk mee. Maar om die individuele aanpak aan de voorkant te kunnen volhouden, moeten we aan de achterkant scherp op de kosten blijven letten. Wij zijn ons bewust van de kans op scheuring, waarvoor Lofvers waarschuwde. Bij alles stellen we onszelf daarom de vraag: waar houdt customer intimacy op en waar begint operational excellence?’

Witteveen noemt als voorbeeld de inrichting van het logistieke netwerk. Vanuit het oogpunt van operational excellence zou een centraal distributiemodel de voorkeur verdienen. Dat is immers de meest kostenefficiënte oplossing. ‘Wij hebben toch gekozen voor een decentraal distributienetwerk met naast een centraal distributiecentrum een groot aantal leverende vestigingen. Vanuit die vestigingen kunnen we tot twee keer per dag onze klanten beleveren. Snelheid is voor ons belangrijk. De meeste klanten krijgen de volgende dag of op vaste leverdagen bezorgd, maar een groot deel van onze orders leveren we dezelfde dag nog uit.’

De slides van deze presentatie zijn hieronder te downloaden. 

Download: