Heffing statiegeld op kleine plastic flesjes succesvol ingevoerd
Het heffen van statiegeld op de kleine plastic flesjes is succesvol ingevoerd. Daarvoor moesten wel eerst marktpartijen die normaalgesproken concurreren, verenigd worden. Strategisch project- en interimmanagementbureau Move Beyond zorgde er als externe regisseur voor dat partijen het samen eens werden over de inrichting van het logistieke proces en de bijbehorende financiële afwikkeling. Ook begeleidde het vervolgens de realisatie.
De overheid besloot eind 2019 tot invoering van statiegeld op de kleine plastic flesjes vanaf 1 juli 2021. De uitdaging was dat supermarkten, producenten en brancheverenigingen het samen eens moesten worden en ook samen alle benodigde maatregelen moesten realiseren. Move Beyond begeleidde dit proces. Als outsider kon ze de belangen en praktische haalbaarheid van alternatieven neutraal afwegen, waarna stakeholders zich aansloten en het samen eens werden over de optimale oplossing.
Enorme logistieke operatie
Jaarlijks worden er in Nederland zo’n 900 miljoen kleine plastic flesjes verkocht. De inname daarvan is een enorme logistieke operatie. Met een pragmatische instelling definieerde Move Beyond alle benodigde maatregelen en zag toe op tijdige realisatie: van de benodigde winkelruimte, de inname-apparatuur, het transport en het IT-systeem dat de aantallen vastlegt en de vergoedingen verrekent. Er werden projectgroepen samengesteld, keuzes gemaakt en afspraken volgens planning gerealiseerd.
‘Door de invoering van statiegeld op kleine flesjes kunnen er tot wel 90 miljoen plastic flesjes minder op straat belanden. Een prachtig doel om onze expertise voor in te zetten!’, zegt Rutger Janiczak, business unit directeur van Move Beyond. ‘We zijn ervan overtuigd dat je dergelijke doelen niet bereikt door uitsluitend IT- en werkprocessen opnieuw in te richten. Het gaat pas echt werken als je alle betrokkenen in een project mee hebt. Daar hebben we ons voor ingezet.’
Laveren tussen bestuurders en belangen
Raymond Gianotten, directeur van Stichting Statiegeld Nederland, noemt Move Beyond ‘een verfrissende outsider’. ‘Hoewel ze nog niet bekend waren met de ins en outs van statiegeld werkten ze gestructureerd, oplossingsgericht en bovenal neutraal. Er was daadkracht en lef nodig, maar tegelijkertijd ook de senioriteit om te laveren tussen bestuurders en belangen. Een lastige opdracht, maar Move Beyond heeft het prima klaargespeeld.’