België mist de boot met e-fulfilment
Het e-fulfilment van pakketjes voor de Belgische markt vindt vaak plaats in Nederland. Bedrijven in e-commerce laten België links liggen vanwege de strenge regels rond nachtarbeid. Ook de trage procedures voor vergunningen helpen niet mee. De helft van de door onze zuiderburen bestelde pakketjes is daardoor afkomstig uit het buitenland, zegt handelsfederatie Comeos.
Volgens Joost Uwents van logistiek vastgoedbelegger WDP gedijen e-fulfilmentbedrijven bij een goede infrastructuur, voldoende grond en flexibele arbeid. ‘De voorbije vijftien jaar stonden in Nederland de lichten op die drie punten op groen, in België op rood’, meldt hij in het FD. De fileproblemen rond Antwerpen en Brussel worden juist steeds erger en ook komen er nauwelijks bedrijventerreinen bij. Het verkrijgen van de juiste vergunningen duurt bovendien eerder jaren dan weken.
Een ander probleem is dat Belgische arbeid ook nog eens behoorlijk duur is. Comeos-topman Dominique Michel laat in het FD weten dat een laaggeschoolde Belgische werknemer in de distributiesector 25 procent duurder is dan in Nederland. Bovendien is de arbeidsmarkt allesbehalve flexibel. Weekendwerk ligt moeilijk. Bedrijven moeten vrij snel een vast contract geven, studentenbaantjes zijn niet echt ingeburgerd en de regels voor nachtarbeid zijn veel strikter.
Nachtarbeid vanaf acht uur ’s avonds
Feitelijk is nachtarbeid in België bij wet zelfs verboden. En de nacht begint daarbij volgens het arbeidsrecht al om acht uur ’s avonds. ‘De helft van de pakjes wordt na zessen besteld, maar onze bedrijven hebben maar tot acht uur om ze op te sturen. Dan kun je moeilijk concurreren met Nederland, waar er pas vanaf middernacht sprake is van nachtwerk’, aldus Michel. Langer doorwerken kan, maar vereist een akkoord met de vakbonden. Die vragen in dat geval doorgaans hoge vergoedingen voor die nachtarbeid.
Weinig werk voor laaggeschoolden
Gevolg is wel dat laaggeschoolden in België maar moeilijk aan een geschikte baan komen. De Belgische regering besloot daarom recent dat de regels rondom nachtarbeid in e-fulfilment minder streng mogen. Vakbonden en werkgeversorganisaties moeten daar nu een akkoord over sluiten. Maar dat gaat niet werken, meent Michel. ‘Bedrijven zouden de vrijheid moeten krijgen om werknemers aan te nemen die na acht uur ’s avonds willen werken, eventueel met betaling van een beperkte premie. De regering moet die mogelijkheid creëren, want de bonden gaan dit nooit willen.’