Minderheid Nederlanders houdt rekening met leveringsproblemen decembercadeaus
Ieder jaar opnieuw waarschuwen winkeliers voor grote drukte in aanloop naar de feestdagen. Consumenten worden dan ook gemaand tijdig hun decembercadeaus te kopen of bestellen. Vermoedelijk is de logistieke uitdaging dit jaar zelfs nog groter vanwege de beperkte beschikbaarheid van producten. Uit onderzoek van Manhattan Associates blijkt dat Nederlanders daar niet op voorbereid zijn. Slechts vier op de tien (42%) houdt rekening met mogelijke leveringsproblemen van producten in december en bestelt cadeaus op tijd.
Waar we vorig jaar genoodzaakt waren om online te shoppen omdat de winkels gesloten waren, kunnen we dit jaar met z’n allen de winkelstraten weer vullen. Bijna één derde van de Nederlandse consumenten (29%) is dan ook van plan de decembercadeaus in de fysieke winkels te kopen om te voorkomen dat deze te laat worden geleverd. Op die manier denken ze niet in de problemen te komen. Veel Nederlanders kijken ook weer uit naar de drukte, de kerstversiering en de extra koopavonden in de stad.
Dit betekent niet dat ze de sinterklaas- en kerstinkopen niet langer online doen. Zeven op de tien Nederlanders (71%) geeft aan van plan te zijn de decembercadeaus via een webwinkel te bestellen. Twee derde van hen laat aankopen thuisbezorgen om zelf de controle te houden. Een pakketje ophalen bij een pakketpunt geniet bij weinigen de voorkeur: slechts 14 procent laat aankopen op zo’n punt bezorgen. Daarnaast haalt een kleine groep (11%) na een online bestelling het pakketje op in de fysieke winkel.
Consumenten begripvol, maar ondernemen weinig actie
Toch lijken Nederlanders rekening te houden met de uitdaging die deze drukke periode voor veel winkeliers en postbezorgers met zich meebrengt. Bijna de helft van de consumenten (49%) heeft er begrip voor als online bestellingen door de drukte later worden geleverd dan beloofd. Tegelijkertijd geeft ruim een kwart (27%) aan niet extra vroeg te gaan bestellen om rekening te houden met leveringsproblemen. En dus is het aan winkeliers om teleurstellingen zo veel mogelijk tegen te gaan.
Logistieke uitdagingen
‘Er komen voor retailers flink wat logistieke uitdagingen kijken bij de decemberdrukte’, stelt Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates. ‘Denk aan het opvangen van eventuele personeelstekorten, druk op supply chains en beschikbaarheid van verkoopbare voorraad. Kan de klant het gewenste product op tijd aanschaffen dan wel ontvangen ongeacht hoe, waar en via welk kanaal hij of zij dit wenst?’, aldus Van den Broecke.
Om vertraagde bezorgingen van decembercadeaus waar het kan te beperken, is het volgens hem belangrijk tijdig te communiceren met leveranciers en een gezonde balans te creëren tussen online en offline winkelen. ‘Hiermee kun je als retailer de drukte spreiden. Moedig je klanten aan op tijd te winkelen en communiceer open over waar ze een bepaald product het beste kunnen kopen of afhalen, omdat er op die plek voldoende voorraad is. Als het cadeau dat ze zoeken op tijd in de schoen of onder de boom ligt, dan zullen ze de volgende keer zeker aan je denken en opnieuw je (web)winkel bezoeken.’