Primark’s belofte: duurzamer, maar niet duurder

Primark

Primark gaat serieuze stappen zetten om duurzamer te worden. De Ierse modeketen van budgetkleding komt met een tienjarenplan om het eigen bedrijf én de keten van leveranciers te vergroenen. En nee, belooft Primark, de prijzen gaan niet omhoog. Iets dat mogelijk is door de grote schaal waarop het bedrijf produceert, claimt CEO Paul Marchant.

Primark telt momenteel 397 winkels in veertien landen. De moderetailer staat bekend om zijn uiterst goedkope kleding. Té goedkoop, naar de mening van veel critici. ‘Wegwerpkleding’ bestempelen zij de Primark-collecties. Met de nieuwe duurzaamheidsstrategie kiest Primark nu voor een meer circulaire en duurzame bedrijfsvoering. Daarbij wordt gelet op de eigen activiteiten, maar ook op die in de gehele supply chain.

Negen concrete beloftes

De nieuwe duurzaamheidsstrategie van Primark omvat negen concrete beloftes. Zo belooft de moderetailer dat de kleding vanaf 2025 langer zal meegaan; deze moet minimaal dertig keer gewassen kunnen worden zonder dat slijtage optreedt. Ook moet de kleding te recyclen zijn. Daarnaast gaat alle wegwerpplastic in de ban en moet in 2030 de CO2-voetafdruk in de supply chain gehalveerd zijn. Bovendien streeft de retailer naar een loon voor alle werknemers in de keten waarvan ze kunnen leven.

En ook de klanten van Primark worden betrokken bij de verduurzamingsstrategie. Om hen te informeren over de op handen zijnde veranderingen start het bedrijf de campagne ‘How Change Looks’. Ook maakt Primark het makkelijker voor ze zélf hun steentje bij te dragen aan de vergroening. Zo komen er in de winkels recyclingbakken voor het inzamelen en recyclen van kleding. Ook gaat Primark cursussen aanbieden die consumenten leren de levensduur van hun garderobe te verlengen, kleding te herstellen en duurzamer te wassen.

Beter voor de planeet

CEO Marchant spreekt van ‘een bijzondere en spannende stap’. ‘Wij willen onze klanten de prijzen blijven bieden die ze van ons gewend zijn, maar wel voor producten die zijn gemaakt op een manier die beter is voor de planeet en voor de mensen die onze producten maken. Dat is wat – terecht – van ons wordt verwacht.’ Volgens Marchant is op dit moment een kwart van de verkochte items al onderdeel van de Primark Cares-collectie; dat houdt in dat ze zijn gemaakt van gerecyclede of duurzamere materialen.

‘Onze nieuwe beloftes betekenen een aanzienlijke versnelling in het tempo en de schaal van verandering. We willen anders gaan denken over hoe we werken. Van het ontwerp van onze kleding tot de productie en verkoop. We hebben nog niet alle antwoorden en we weten dat we deze transitie niet alleen kunnen realiseren. We zijn dan ook vastbesloten waar mogelijk samen te werken met andere spelers in de sector om echte verandering op grote schaal te bewerkstelligen’, aldus Marchant.

Greenwashing

Critici plaatsen vraagtekens bij de intenties van Primark en spreken van greenwashing om het eigen imago op te vijzelen. Feit is echter wel dat de moderetailer zich de afgelopen jaren aan verschillende initiatieven heeft verbonden die zich inzetten voor de overgang naar een circulaire bedrijfsvoering; Textiles 2030 en de Ellen MacArthur Foundation bijvoorbeeld. Primark is bovendien sinds 2013 aangesloten bij CottonConnect, dat streeft naar meer duurzame textiel-supply chains.