Ierse vrachtvervoerders laten Groot-Brittannië na brexit vaker links liggen

Ierse vrachtvervoerders

Het vervoer van vracht tussen Ierland en Groot-Brittannië is sinds de brexit met 20 procent afgenomen. Dat tonen cijfers van het Irish Maritime Development Office aan. Ierse vrachtvervoerders geven er nu vaak de voorkeur aan direct de boot naar het Europese vasteland te pakken om vertragingen door tijdrovende douaneformaliteiten te voorkomen.

Het Verenigd Koninkrijk valt sinds dit jaar niet langer onder de regels van de Europese douane-unie, Noord-Ierland uitgezonderd. Voor exportbedrijven heeft dat tot gevolg dat zij weer langs de douane moeten om producten het Verenigd Koninkrijk in te krijgen. De daarbij horende formaliteiten kunnen tot vertragingen leiden bij exporteurs. Om die reden laten vervoerders de zogeheten ‘land bridge’ nu vaker links liggen.

Land bridge

De ‘land bridge’ werd altijd veelvuldig gebruikt om Ierse producten vanuit Dublin naar Wales te verschepen. Van daaruit werden ze naar het zuiden van Groot-Brittannië vervoerd, om vervolgens weer per boot naar het Europese vasteland gebracht te worden. Het is een route die veel sneller is dan de directe lijn tussen Ierland en Europa. Om die reden werd deze vóór de brexit jaarlijks dan ook door 150.000 vrachtwagens gebruikt.

Douane-mijdend gedrag

Als gevolg van het douane-mijdende gedrag van de vrachtvervoerders, lag het zogeheten roll-on/roll-off-vervoer in het tweede kwartaal van dit jaar 20 procent lager dan in hetzelfde kwartaal in 2019. De volumes op de directe route tussen Ierland en het Europese vasteland vielen daarentegen juist 99 procent hoger uit, blijkt uit de cijfers van het Irish Maritime Development Office.

Bron: Nu.nl