Real-time visibility geeft DS Smith meer grip op papierstromen

DS Smith

Verpakkingsproducent DS Smith heeft de tool van Sixfold geïnstalleerd om real-time inzicht in de transportstromen te krijgen. Tijdens een webinar van Supply Chain Media in samenwerking met Sixfold en Transporeon legde Petra Lippertova uit hoe DS Smith met deze tool kosten bespaart. ‘Transport visibility gaat niet alleen over het volgen van zendingen, maar ook over inzicht in verblijftijden van vrachtwagens bij onze papierfabrieken. Daardoor kunnen we wachttijden reduceren.’ 

Door Marcel te Lindert

Op dit moment vormen de stijgende transportkosten de grootste uitdaging van Petra Lippertova. ‘Op de markt is nu 15 tot 20 procent minder transportcapaciteit beschikbaar dan in 2019’, zegt het hoofd logistiek van DS Smith. Ze legt uit dat de druk op transportkosten daardoor nog groter is geworden. ‘We hebben meer grip op de transportstromen nodig om de kosten weer op het niveau van vóór de pandemie te brengen. Dan helpt het als we goede beslissingen op basis van data kunnen nemen.’

400 miljoen kilometer

DS Smith produceert voornamelijk kartonnen dozen. Het uit Londen afkomstige bedrijf bestrijkt een groot deel van de papierketen, inclusief papierrecycling en papierproductie. Tot de 5000 leveranciers behoren fabrikanten van chemicaliën zoals inkt, maar ook inzamelaars van oud papier. Onder de 4000 klanten, verdeeld over vijftig landen, bevinden zich grote namen als Amazon, Nestlé en bedrijven in de auto-industrie. ‘Eigenlijk iedereen die verpakkingen van karton nodig heeft. Wij leveren niet alleen die verpakkingen, maar halen ook papierafval op. Daarvoor leggen onze vervoerders per jaar 400 miljoen kilometer af. Dat is 500 keer heen en terug naar de maan’, aldus Lippertova.

De supply chain van DS Smith is behoorlijk complex. Voor een gestroomlijnde operatie is real-time visibility in transport cruciaal, maar daarvan was tot voor kort geen sprake. DS Smith beschikt over verschillende ERP- en TMS-systemen, waardoor de beschikbaarheid van afleverinformatie sterk te wensen over liet. Daarnaast zet het bedrijf een groot aantal vervoerders in, die allemaal weer andere telematicasystemen gebruiken en hun eigen oplossingen voor tracking en tracing hebben ontwikkeld. Dat maakt het lastig om klanten correct te informeren. ‘En klanten willen nu eenmaal weten wanneer ze een zending kunnen verwachten’, stelt Lippertova.

Stilstand van productie voorkomen

Nog voor de start van de pandemie besloot DS Smith al in zee te gaan met Sixfold. Deze start-up uit Estland heeft een eigen oplossing voor real-time visibility ontwikkeld, die inmiddels is toegevoegd aan het Transporeon-portfolio. ‘Toen de pandemie uitbrak, was de implementatie nog niet zover dat we de tool konden inzetten voor datagedreven beslissingen over optimalisatie van de hele supply chain. Maar Sixfold heeft ons wel geholpen om zicht te krijgen op de situatie aan de grenzen binnen Europa. Als bijvoorbeeld ergens een vertraging van 48 uur ontstond, wisten we dat we meer goederen de weg op moesten sturen om stilstand van productie te voorkomen.’

De visibility-tool gaat beslist helpen om grip op de stijgende transportkosten te houden. ‘Wij onderzoeken nu twee mogelijke toepassingen. Allereerst gaat transport visibility niet alleen over het volgen van zendingen, maar ook over inzicht in de tijd die nodig is voor het laden en lossen. Hoe meer tijd daarvoor nodig is, hoe hoger de kosten, ook al kunnen we wachttijden bij klanten in rekening brengen. Daarnaast kijken we of we transporten beter kunnen combineren. Zoals gezegd leveren we niet alleen verpakkingen, maar halen we ook papierafval op. Als we die stromen van en naar onze papierfabrieken kunnen combineren, levert dat grote voordelen op.’

Menselijke factor elimineren

Lippertova heeft ruim 26 jaar ervaring in de transportsector. Ze heeft dus meegemaakt hoe planners moesten bellen en sms’en met chauffeurs om enig inzicht in de uitvoering van het transport te krijgen. ‘Wat we het liefst willen, is een oplossing waarin de menselijke factor is geëlimineerd. Dat kan met een platform als Sixfold, dat is geïntegreerd met de telematicasystemen van vervoerders. Sixfold haalt die data op zonder dat iemand op een knop hoeft te drukken. Alleen als een voertuig niet is voorzien van de juiste hardware of de tijd ontbreekt om het voertuig te koppelen, gebruiken we een aanvullende app voor tracking en tracing.’

Het belangrijkste dat DS Smith meet, is de actuele positie van vrachtwagens en de estimated time of arrival. ‘Dat helpt ons om de transportstromen te optimaliseren en het aantal lege kilometers te reduceren. Daarnaast meten we het aantal gereden kilometers. Dat is nuttig om afwijkingen van aanbevolen routes te signaleren en meer grip te krijgen op de gebeurtenissen onderweg. Op basis van de werkelijke kilometers kunnen we ook de emissies berekenen. Tot slot meten we de verblijftijden, wat het mogelijk maakt om wachttijden te reduceren en het gebruik van onze vrachtwagens te verbeteren’, verklaart Lippertova, die een heatmap van het buitenterrein van één van de papierfabrieken laat zien. Daarop is zichtbaar waar de vrachtwagens zich ophouden. ‘Daardoor kunnen we processen op het buitenterrein optimaliseren. En als we zien dat een vrachtwagen een uur vertraging heeft, kunnen we de dockplanning omgooien en een andere vrachtwagen voor laten gaan.’

Spotmarkt

Afgelopen najaar is de tool van Sixfold geïntegreerd met Transporeon’s platform voor het matchen van vraag en aanbod in transport. DS Smith maakt vooralsnog weinig gebruik van de spotmarkt, vertelt Lippertova. ‘Het is fantastisch dat we kunnen zien welke vervoerders in de buurt en beschikbaar zijn, maar die technologie zetten we liever in voor onze eigen vaste groep vervoerders. We kunnen en willen niet zomaar elke vervoerder inschakelen. Hoe verdeel je bijvoorbeeld de kosten en baten als zo’n vervoerder ook een zending meeneemt voor andere opdrachtgevers? Ook moeten we voorzichtig zijn uit oogpunt van kwaliteit. Voldoet de vervoerder aan de regels die we hanteren? En is die ingesteld op selfbilling? Vanwege de risico’s willen we zo min mogelijk gebruik van maken van de spotmarkt. Dat doen we voor hooguit 15 procent van de zendingen.’