Ieder kledingitem zijn eigen digitale identiteit
In de modebranche groeit de interesse in toepassing van Radio-Frequency Identification (RFID) voor een betere klantervaring. De expertgroep RFID in de mode van barcode-organisatie GS1 ziet een toekomst waarin ieder kledingitem zijn eigen digitale identiteit heeft. Daarbij kan gelinkt worden naar zaken als productinformatie, instructies of promoties. Simpelweg door de GS1-artikelcode (GTIN/EAN) online te gebruiken met de GS1 Digital Link-standaard.
De toepassing van RFID voor slim voorraadbeheer is bekend; het geeft bedrijven meer inzicht in de voorraad, wáár die zich ook bevindt. Nu bij veel bedrijven een betere beschikbaarheid is bereikt, neemt ook de interesse in toepassingen voor een betere klantervaring toe. Die mogelijkheid is er ook. Retailers moeten daarvoor de GS1-artikelcode ook online gaan gebruiken.
Scannen van de QR-code maakt het voor de consument in de winkel mogelijk naar de digitale tweeling van het item te gaan. GS1 Digital Link maakt dat mogelijk. De klant kan zo eenvoudig toegang krijgen tot de gewenste informatie: aanbiedingen, stijladvies, video’s, loyaliteitsprogramma’s, bestellen, aanverwante producten, herkomstinformatie, het verzamelen van loyaliteitspunten of het delen op sociale media.
Verbeteren klantervaring
Omnichannel heeft de traditionele toeleveringsketen doorbroken tot een directe lijn tussen verkoper en consument. Met RFID wordt het proces met nauwkeurige data gevoed. De retailer weet precies welke artikelen hij heeft en waar die zich bevinden. En in de verschillende schakels in de keten kan met RFID ook méér informatie verzameld worden: over de gebruikte materialen of over de productie en het gebruik. Zelfs informatie over ieder individueel item, door toevoeging van een serienummer.
Met GS1 Digital Link kan zo een brug worden geslagen tussen de fysieke en de digitale wereld. De retailer wordt op die manier in staat gesteld met de GS1-code gebruikers te koppelen aan informatie in verschillende bronnen op internet. Met de standaard kan ook eenvoudig een deeplink gemaakt worden naar productinformatie bij een andere bron, de fabrikant bijvoorbeeld.
Digitale identiteit Nike-producten
De GS1-expertgroep RFID ziet dan ook een toekomst waarin ieder kledingitem een digitale identiteit heeft. Nike heeft bijvoorbeeld al een unieke digitale identiteit voor alle authentieke Nike-producten, waar GS1 Digital Link een grote rol in kan spelen. En ook modebedrijven PVH (Calvin Klein/Tommy Hilfiger), Stichd en Suitsupply zijn momenteel de mogelijkheden van GS1 Digital Link aan het verkennen.