Anita Arts, Unilever: ‘Ik durf me kwetsbaar op te stellen’
Anita Arts is de nieuwe VP Procurement Supply Chain Solutions van Unilever. Vóór het uitbreken van de coronacrisis was zij Managing Director Supply Chain bij Liberty Global. Ze is er vooral trots op dat ze er met het resilience-team bij haar huidige werkgever – ondanks het werken op afstand – steeds in is geslaagd lege schappen in de supermarkten te voorkomen.
Vanwaar de overstap?
‘Liberty Global ging reorganiseren en decentraliseren, waardoor mijn baan in Nederland verviel en ik naar het buitenland zou moeten. Dat wilde ik niet en ik besloot vanaf juli 2019 een sabbatical te nemen. Back to basics, met onder meer tijd om te relaxen, te reizen en aandacht voor de kinderen zonder te worden geregeerd door de agenda. En toen kwam corona. Waarbij het vreemd voelde om als supply chain professional op de bank te zitten. Het ging weer kriebelen en ik wilde worden uitgedaagd en met een grote diversiteit aan mensen omgaan. Ik kende Roberto Canevari (EVP Supply Chain Europe bij Unilever, red.) nog uit mijn netwerk en stuurde hem een mailtje. Hij bracht mij vervolgens in contact met de CPO van Unilever en zo is het balletje gaan rollen.’
Wat houdt de nieuwe functie in?
‘Ik ben verantwoordelijk voor de inkoop van logistieke diensten, capex/MRO en collaborative manufacturing. De inkoop van alle logistieke services behelst warehousing, transport – alle types, zowel ocean, trucking, rail als intermodaal en alles wat daarbij komt kijken – en de inkoop van externe productie. Ik richt me onder andere op collaborative manufacturing door het outsourcen van onze productie of door de productie geheel door anderen te laten uitvoeren. Dit is een van de manieren om flexibeler te opereren en sneller te innoveren, zodat we producten sneller op de markt kunnen krijgen en waar mogelijk ook nieuwe markten kunnen aanboren. Ik stuur in ons globale inkoopteam 150 mensen aan en ontwikkel in deze nieuwe functie onze inkoopstrategie. De logistiek verandert enorm door de groei van e-commerce en het streven naar steeds duurzamer vervoer.’
Niet gemakkelijk in coronatijden.
‘Ik ben verbaasd en trots dat het hele bedrijf sinds maart 2020 geheel digitaal is gegaan. Iedereen die niet in een fabriek werkt, werkt thuis. Toch zijn we er met ons resilience-team, waar ik ook deel van uitmaak, in geslaagd om lege schappen in de supermarkten te voorkomen.’
Waarom ben je de juiste persoon voor deze baan?
‘Ik ben natuurlijk nieuw, en super ondersteund door mijn team. Wat geholpen heeft, is dat ik me kwetsbaar durf op te stellen door te zeggen: ik ben er om jullie te helpen. Andere kwaliteiten die helpen zijn dat ik altijd oplossingsgericht werk en goed prioriteiten kan stellen.’
Wat staat er de komende tijd op de (supply chain-)agenda?
‘Twee grote onderwerpen: het opzetten van partnerships en sustainability. We willen partners with a purpose en procurement with a purpose. Dat moet gelden voor al onze leveranciers en partners. Natuurlijk willen we groeien, maar we houden altijd voor ogen hoe we dat op een sociale, duurzame wijze voor elkaar kunnen krijgen. Met duidelijke targets qua sociale agenda, maar ook de impact op bijvoorbeeld ontbossing en het gebruik van andere, recyclebare materialen. Leefbaar, ook voor de toekomst, dat is onze supply chain-visie. Met duidelijke targets. Zo willen we meer diversiteit in onze leveranciers, zowel qua etniciteit als aandeel vrouwen. Het is ook voor het eerst dat ik bij een bedrijf werk waar wereldwijd een gelijk vrouw-manpercentage in managementfuncties werkzaam is.’